Sfera publiczna - rozwój i krytyka 5-DR.F.18/19Z.5
Zarys koncepcji Habermasowskiej sfery publicznej
1.Droga ku mieszczańsko-obywatelskiej sferze publicznej
2. Sfera mieszczańsko-obywatelska jako właściwa sfera publiczna
3. Degradacja i rozkład sfery publicznej
Medialna sfera publiczna według Jürgena Habermasa
1. Pseudo-publiczność i pseudo-prywatność
2. Mediatyzacja i konsumpcjonizm publiczności
3. Publiczność jako sfera wpływów i manipulacji
Recepcja Habermasowskiej wizji sfery publicznej
1. Dyskursywność jako propozycja „terapii” sfery publicznej
2. Zarzuty wobec koncepcji Habermasa
3. Współczesny obraz sfery publicznej
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
W1. Student zna etapy rozwoju sfery publicznej - TD_WG012; P8S_WG.
W2. Student zna zagrożenia dla właściwego funkcjonowania sfery publicznej - TD_WK01; P8S_WK.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętność argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji dotyczącej udziału w sferze publicznej - TD_UK03; P8S_UK.
U2. Student posiada umiejętność krytycznej oceny zjawisk społeczno-politycznych - TD_UW01; P8S_UW.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów -
TD_KK03; P7_KK.
K2. Student interesuje się życiem społeczno-politycznym - TD_KO02; P7S_KO.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
- obecność 50%
- aktywność na zajęciach 25%
- dyskusja na wybrany temat 25%
Kryteria oceniania:
Ocena niedostateczna
WIEDZA
W1. Student nie zna etapów rozwoju sfery publicznej.
W2. Student nie zna zagrożeń dla właściwego funkcjonowania sfery publicznej.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student nie posiada umiejętności argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji dotyczącej udziału w sferze publicznej.
U2. Student nie posiada umiejętności krytycznej oceny zjawisk społeczno-politycznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów.
K2. Student nie interesuje się życiem społeczno-politycznym.
Ocena dostateczna
Ocena dostateczna
WIEDZA
W1. Student zna etapy rozwoju sfery publicznej.
W2. Student zna elementarne zagrożenia dla właściwego funkcjonowania sfery publicznej.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student potrafi włączyć się w dyskusję dotyczącą udziału w sferze publicznej.
U2. Student stara się dokonać oceny zjawisk społeczno-politycznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student wykazuje świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów.
K2. Student w elementarny sposoób interesuje się życiem społeczno-politycznym.
Ocena dobra
WIEDZA
W1. Student zna etapy rozwoju sfery publicznej.
W2. Student zna najważniejsze zagrożenia dla właściwego funkcjonowania sfery publicznej.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętność argumentowania na rzecz udziału w sferze publicznej.
U2. Student posiada umiejętność oceny zjawisk społeczno-politycznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów.
K2. Student interesuje się życiem społeczno-politycznym.
Ocena bardzo dobra
WIEDZA
W1. Student zna etapy rozwoju sfery publicznej.
W2. Student trafnie identyfikuje zagrożenia dla właściwego funkcjonowania sfery publicznej.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada ugruntowaną umiejętność argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji dotyczącej udziału w sferze publicznej.
U2. Student posiada umiejętność krytycznej oceny zjawisk społeczno-politycznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów.
K2. Student systematycznie interesuje się życiem społeczno-politycznym.
Literatura
1. J. Habermas, Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej, Warszawa 2007.
2. J. Habermas, Filozoficzny dyskurs nowoczesności, Kraków 2000.
3. R. Sennett, Upadek człowieka publicznego, Warszawa 2009.
4. M. Burawoy, O socjologię publiczną. Przemówienie prezydenckie z roku 2004, w: Nowe perspektywy teorii socjologicznej. Wybór tekstów, A. Manterys, J. Mucha (red.), Kraków 2009, s. 525-562.
5. M. Marx Ferree, W.A. Gamson, J. Gerhards, D. Rucht, Four Models of the Public Sphere in Modern Democracies, “Theory and Society” (2002), nr 3, s. 289-324.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: