Modern sociological theory II 02.06-S-WTS-2
Program content:
A. Lecture topics:
DETAILED COURSE PROGRAM
1. Conflict theories: dialectic, functional and post-structural approach.
2. Classical theories of exchange and their modern variants.
3. Postmodern sociology
4. Sociology of gender - theories of inequality and stratification.
5. Sociobiology and evolutionary theories.
6. Theories of modernization of the world system.
7. Social movements and collective behavior.
8. Sociology of everyday life.
9. Hermeneutics and discourse theory.
10. Course summary.
B. Issues of exercise:
The problems of classes are the same as lectures, except that individual sociological theories are analyzed and discussed on the basis of source texts that students are required to read for each class.
1. Theories of conflict: dialectical, functional and post-structural approaches, theories of power.
2. Classical theories of exchange and their modern variants.
3. Rational choice theory.
4. Postmodern sociology.
5. Sociologies of gender - theories of inequality and stratification.
6. Sociobiology and evolutionary theories.
7. Theories of modernization of the world system.
8. Social movements and collective behavior.
9. Sociology of everyday life.
10. Hermeneutics and discourse theory.
11. Summary of the course - group discussion.
Supplementary literature
Course coordinators
Learning outcomes
Knowledge
as a result of the course, the student should be able to characterize individual contemporary theoretical trends in sociology and know their representatives (K_W01 K_W02).
Skills
as a result of the course, the student should be able to apply selected sociological theories to the analysis of contemporary phenomena occurring in society (K_U02 K_U06 K_U08).
Social competence
as a result of the classes, the student shows professionalism in the interpretation of social phenomena (K_K04 K_K21).
Assessment criteria
Passing conditions:
Attendance.
Written work, active participation in the discussion.
Teaching methods
• Lecture,
• auditorium exercises: analysis of texts with discussion,
• consultations (both regular and organized in individual cases.)
How to pass*:
• Written colloquium.
• Written work: clarity of presentation of the problem and legitimacy of argumentation.
B. Forms of crediting:
1. Lecture: participation in a group discussion.
2nd exercise attendance, knowledge of texts, participation in discussions, written work, written test.
Basic criteria:.
The final grade for individual forms of classes will be determined on the basis of the number of points obtained according to rules:
• satisfactory grade: if the student obtains more than 60% of points,
• good grade: if the student obtains more than 75% of points,
• very good grade: if the student obtains more than 90% of points.
Bibliography
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć:
R. Dahrendorf, Teoria konfliktu w społeczeństwie przemysłowym, w: Współczesne teorie socjologiczne, wybór i opracowanie: A. Jasińska- Kania, Lech M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski. W-wa 2006, t.1, s. 454-476.
L. Coser, Społeczne funkcje konfliktu, w: Współczesne teorie socjologiczne, wybór i opracowanie: A. Jasińska- Kania, Lech M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski. W-wa 2006, t.1, s. 478-481.
P. M.Blau, Wymiana społeczna, w: Współczesne teorie socjologiczne, wybór i opracowanie: A. Jasińska- Kania, Lech M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski. W-wa 2006, t.1, s. 72-81.
M. J. Lovaglia, Sieciowa teoria wymiany, w: Współczesne teorie socjologiczne, wybór i opracowanie: A. Jasińska- Kania, Lech M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski. W-wa 2006, t.1, s. 107-129.
J.S. Coleman, Perspektywa racjonalnego wyboru w teorii ekonomicznej, w Współczesne teorie socjologiczne, wybór i opracowanie: A. Jasińska- Kania, Lech M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski. W-wa 2006, t.1, s. 145-163.
U. Beck, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Warszawa 2004, Rozdz. I O logice podziału bogactwa i ryzyka.
Z. Bauman, Czy istnieje postmodernistyczna socjologia, w: Współczesne teorie socjologiczne, wybór i opracowanie: A. Jasińska- Kania, Lech M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski. W-wa 2006, t.1, s. 789-802.
D. Smith, Poznawanie społeczeństwa od wewnątrz: kobiecy punkt widzenia, w: Współczesne teorie socjologiczne, wybór i opracowanie: A. Jasińska- Kania, Lech M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski. W-wa 2006, t.2, s. 1182-1184..
Bell Hooks, Gotowi na zmiany. O mężczyznach, męskości i miłości. Warszawa 2022.
P. L.van den Berghe, Łączenie paradygmatów: biologia i nauki społeczne, w: Współczesne teorie socjologiczne, wybór i opracowanie: A. Jasińska- Kania, Lech M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski. W-wa 2006, t.1, s. 197-210..
I. Wallerstein, Nowoczesny system –świat, w: Współczesne teorie socjologiczne, wybór i opracowanie: A. Jasińska- Kania, Lech M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski. W-wa 2006, t.1, s. 747-753.
C. Offe, Nowe ruchy społeczne: przekraczanie granic Polityki instytucjonalnej, w: Socjologia. Lektury, pod red. P. Sztompki i M. Kuci, Kraków 2005, s. 218-224.
Socjologia codzienności, pod red. P. Sztompki iM. Boguni Borowskiej, Kraków 2008 (studenci sami wybierają teksty, które chcą przeczytać).
N. Fairclough, R. Wodak, Krytyczna analiza dyskursu, w: Współczesne teorie socjologiczne, wybór i opracowanie: A. Jasińska- Kania, Lech M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski. W-wa 2006, t.2, s. 1047-1056.
M. Foucault, Kaźń, w: Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Warszawa 2009.
P. Baert, F. Carreiara da Silva, Teoria społeczna dla dwudziestego pierwszego wieku, w: Współczesne teorie socjologiczne. Antologia tekstów, pod red. I. Borowik i J. Muchy. Kraków 2015, t. 2, s. 409-435.
Socjologia codzienności, pod red. P. Sztompki, M. Boguni-Borowskiej, Kraków 2008. (teksty wybrane przez studentów).
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
J. Turner, Struktura teorii socjologicznej. W-wa 2004.
J. Szacki, Historia myśli socjologicznej. W-wa 2002 (rozdz. 22), Współczesna Myśl Socjologiczna).
Współczesne teorie socjologiczne. Antologia tekstów, pod red. I. Borowik i J. Muchy. Kraków 2015, t.1, t. 2.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: