This course is not currently conducted!
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Philology
Selected issues from the history of Polish and general literature 4 1.S3.ED.18
This course has not yet been described...
(in Polish) Dyscyplina
(in Polish) literaturoznawstwo
Field of study
(in Polish) Edytorstwo
Supplementary literature
Term 2022/23-L: (in Polish) PODMIOTOWA:
1. Lew Tołstoj, Śmierć Iwana Iljicza, [w:] tenże, Opowiadania i nowele. Wybór, przeł. J. Dmochowska [i in.], oprac. i wstęp R. Łużny, Wrocław 1985, BN II 217
2. Gustaw Flaubert, Pani Bovary, przeł. A. Micińska, przedmowa J. Parandowski, Warszawa 1957 (i nast. wydania) – lub: Gustave Flaubert, Pani Bovary. Z obyczajów prowincji, przekład i komentarze R. Engelking, Warszawa 2014
3. Fiodor Dostojewski, Potulna. Opowiadanie fantastyczne (Łagodna. Opowiadanie fantastyczne), przeł. G. Karski lub Z. Podgórzec (wyd. dowolne)
PRZEDMIOTOWA:
1. A. Wietecha, U kresu poznania, czyli pożegnanie zmarłego w „Martwej naturze” Marii Konopnickiej, [w:] Małe prozy Orzeszkowej i Konopnickiej, red. B. K. Obsulewicz, I. Wiśniewska, Lublin 2010
2. B. Bobrowska, Kod tradycji – język miejsc. (O „Pleśni świata” B. Prusa), [w:] Pozytywizm. Języki epoki, red. G. Borkowska i J. Maciejewski, Warszawa 2001
3. A. Paja, „Przeszłość przyszłości”. „Pleśń świata”, czyli los wygranych z raju, „Pamiętnik Literacki” 2003, z. 2
4. R. Stachura, Mech, kamień i diabelskie sztuczki w „Pleśni świata” Bolesława Prusa, [w:] List, opowiadanie, nowela. Analizy i interpretacje, red. T. Budrewicz, H. Bursztyńska, wyd. nowe poszerzone, Kraków 2001
5. T. Żabski, Twórczość Sienkiewicza a literatura popularna i kultura masowa, [w:] Po co Sienkiewicz? Sienkiewicz a tożsamość narodowa: z kim i przeciw komu? red. T. Bujnicki, J. Axer, Warszawa 2007
6. T. Bujnicki, Romantyczny obraz Ukrainy a historyczna wizja w „Ogniem i mieczem”, [w:] Po co Sienkiewicz?...
7. T. Bujnicki, Sarmacko-barokowy świat pana Zagłoby, [w:] tenże, Sienkiewicza „powieści z lat dawnych”. Studia, Kraków 1996
| General: (in Polish) Borkowska G., Pozytywiści i inni, Warszawa 1996;
2. Tomkowski J., Mój pozytywizm. Warszawa, 1993;
3. Przełom antypozytywistyczny w polskiej świadomości kulturowej końca XIX, red. Maciejewski J. i Bujnicki T., Wrocław 1986 (wybór);
4. „Lalka" i inne. Studia w stulecie powieści realistycznej, red. Bachórz J. i Głowiński M., Warszawa 1992;
5. Kulczycka-Saloni I, Knysz-Rudzka D., Paczoska E., Naturalizm i naturaliści w Polsce. Doświadczenia, poszukiwania, kreacje,
Warszawa 1992;
6. Prokop J., Uniwersum polskie, Kraków 1993 (tu: Uniwersum polskie; Rodzina pod. zaborami; Święte rany polskiego narodu);
7. M. Gloger, Pozytywizm: między nowoczesnością a modernizmem, „Pamiętnik Literacki” 2007, z. 1.
8. Dynamika wewnętrzna światopoglądu Młodej Polski, w: Porównania. Studia o kulturze modernizmu, red. R.Zimand, Warszawa 1993;
9. Wyka. K, Młoda Polska /t. 1 Modernizm polski, t.2 Szkice z problematyki epoki), Kraków 3.977 ;
10. Tomkowski J., Młoda Polska, Warszawa 2001.
11. Ihnatowicz E. , Literatura II połowy XIX wieku, Warszawa 2000.
12. Nycz R., Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie, Warszawa 1997.
13. E. Paczoska, Prawdziwy koniec XIX wieku, Warszawa 2010. |
Student workload
(in Polish) uczestnictwo w zajęciach 30 h 1.25 ECTS
przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury, 20 h 0.75 ECTS
Study level
(in Polish) I (licencjacki)
Education profile
(in Polish) akademicki
Type of course
obligatory courses
The semester in which the subject is carried out
(in Polish) 4
Mode
Term 2022/23-L: (in Polish) Realizowany w sali Self-reading | General: Self-reading (in Polish) Realizowany w sali |
Requirements
(in Polish) znajomość literatury polskiej i powszechnej w epokach wcześniejszych niż druga połowa XIX wieku
Prerequisites
Term 2022/23-L: (in Polish) zapoznanie studenta z przykładowymi, ważniejszymi utworami prozatorskimi i poetyckimi polskiego i europejskiego realizmu w różnych kontekstach odbioru | General: (in Polish) zapoznanie studenta z przykładowymi, ważniejszymi tekstami literackimi polskiego i europejskiego realizmu w różnych kontekstach odbioru |
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: