Conducted in
term:
2023/24-Z
ISCED code: 0110
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Organized by:
Institute of Pedagogical Sciences
Working with pupils with specific learning difficulties in reading and writing 2.3.08.Z5.09-INPSTC
This course has not yet been described...
Field of study
(in Polish) Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna
Supplementary literature
(in Polish) Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole, Gdynia 2004.
Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M., Uczeń z dysleksją w domu, Gdynia 2007.
Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, Warszawa 1989.
Turewicz W. (red.), Jak pomóc dziecku z dysortografią. Zielona Góra 2000.
Skarbek K., Wrońska I., Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, Kraków 2014.
Franczyk A., Krajewska K., Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Kraków 2002.
Mickiewicz J., Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania dla uczniów klas młodszych, Toruń 1999.
Platt G., Pokonać dyspraksję. Prosty program ćwiczeń poprawiających umiejętności ruchowe w domu i w szkole, Gdańsk 2016.
Weyhreter H., Trudności z koncentracją uwagi, Warszawa 2004.
Student workload
(in Polish) A. Godziny kontaktowe: 18 h
Udział w wykładach: 9 h,
Udział w ćwiczeniach: 9 h
B. Praca własna: 32 h
Studiowanie literatury i materiałów źródłowych: 10 h
Przygotowanie do ćwiczeń: 10 h
Wykonanie zadania praktycznego: 6 h
Przygotowanie do kolokwium: 6 h
Łącznie - 50 h / 2 ECTS
Study level
(in Polish) studia jednolite magisterskie
Education profile
(in Polish) praktyczny
Type of course
obligatory courses
The semester in which the subject is carried out
(in Polish) dziewiąty
Mode
(in Polish) Realizowany w sali
Requirements
(in Polish) Podstawowa znajomość zagadnień z zakresu dydaktyki ogólnej, psychologii rozwojowej, metodyki wychowania przedszkolnego i kształcenia wczesnoszkolnego oraz innych dydaktyk szczegółowych, z podkreśleniem metodyki pracy wyrównawczej i korekcyjno-kompensacyjnej. Student powinien wykazywać się umiejętnościami w zakresie projektowania działań edukacyjnych wobec dzieci w wieku przedszkolnym a także uczniów w szkole podstawowej.
Prerequisites
(in Polish) 1. Przybliżenie pojęcia specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu oraz przedstawienie podstaw teoretycznych problemu.
2. Przygotowanie do wczesnego wykrycia dysharmonii rozwojowych i podjęcia wczesnej interwencji na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Nabycie kompetencji w zakresie dokonywania wstępnej diagnozy pedagogicznej dzieci ryzyka dysleksji oraz zaznajomienie z wybranymi metodami działań pomocowych wobec tych dzieci.
3. Zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami pracy z dzieckiem przejawiającym specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, ze szczególnym akcentem na problem ryzyka dysleksji. Rozwijanie umiejętności projektowania zabaw, ćwiczeń i środków dydaktycznych pomocnych w pracy z dzieckiem/uczniem ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: