Ecclesiastical History before 1073 5.1.0.1.07
This course has not yet been described...
Field of study
(in Polish) Teologia kapłańska, Teologia Katechetyczno-Pastoralna
Supplementary literature
(in Polish) Literatura podstawowa:
KUMOR B., Historia Kościoła, cz. I-V, Lublin 2001-2003.
BIHLMEYER K., TÜHLE H., Historia Kościoła, t. I: Starożytność chrześcijańska, Warszawa 1971.
BANASZAK M., Historia Kościoła katolickiego, t. I-III, cz. 1, Warszawa 1986-1989.
ROGIER L.J. I IN. (red.), Historia Kościoła, t. I-III, Warszawa 1986-1988.
B. KUMOR, Z. OBERTYŃSKI (red.), Historia Kościoła w Polsce, t. I-II, Poznań 1974.
KŁOCZOWSKI J. (red.), Chrześcijaństwo w Polsce. Zarys przemian 966-1979, Lublin 1992.
Literatura uzupełniająca:
ŻUREK A., Pierwsze wieki Kościoła (I-VII wiek), Tarnów 2000.
ZIELIŃSKI Z., Historia Kościoła. Odbicie rzeczywistości Bożej w świecie, Wrocław 2005.
BEDOUELLE G., Kościół w dziejach, Poznań 1994.
DELUMEAU J., Reformy chrześcijaństwa w XVI i XVII w., t. I-II, Warszawa 1986.
Student workload
(in Polish) FORMA ZALICZENIA:
z wykładu – egzamin ustny (75%), poprzedzony kolokwium z zadanych lektur (25%)
z ćwiczeń – przygotowanie prezentacji na zadany temat (50%), sprawdzian z prezentowanych 2 lektur (50%).
Study level
(in Polish) magisterskie
Type of course
elective monographs
obligatory courses
obligatory courses
The semester in which the subject is carried out
(in Polish) zimowy
Mode
(in Polish) Mieszany: realizowany zdalnie i w sali
Self-reading
Self-reading
Requirements
(in Polish) brak
Prerequisites
(in Polish) CEL:
Prezentacja samorealizacji Kościoła i jego dziejowej misji zbawczej w aspekcie procesu inkulturacji („wiara, która nie staje się kulturą, jest wiarą nie w pełni przyjętą, nie w całości przemyślaną, nie przyjętą wiernie" - Jan Paweł II). Stosowane metody: wykład i prezentacje multimedialne.
OPIS:
Prezentowane wykłady dotyczą: (1) rozwoju przestrzennego - przechodzenia chrześcijaństwa kolejno z kręgu religii i kultury żydowskiej do kręgu kultury i religii hellenistyczno-rzymskiej, wreszcie europejskiej, której chrześcijaństwo jest najważniejszym współtwórcą, i do coraz innych formacji politycznych, współbudowanych ze strukturami kościelnymi; (2) rozwoju nauki chrześcijańskiej, jako wysiłku ujęcia chrześcijańskich prawd wiary w sformułowania słowne i pojęcia filozoficzne tych nowych kręgów języ-kowych; (3) rozwoju liturgii i pobożności; (4) rozwoju struktur organizacyjnych i życia wspólnotowego. W takim kontekście ukazuje się, jak różnymi drogami, już od starożytności, szły chrześcijańskie rodziny Wschodu i Zachodu. Część wykładów dotyczy problematyki Kościoła w Polsce średniowiecznej.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: