Uniwersytet Opolski - Central Authentication SystemYou are not logged in | log in
Study programmes > All studies > History > (in Polish) Historia, dzienne licencjackie

(in Polish) Historia, dzienne licencjackie (2-KRK-H-D3)

(in Polish: Historia, dzienne licencjackie)
Bachelor's degree studies
full time, 3 years
Language: Polish

Informacje ogólne

 W trakcie trzyletnich studiów licencjackich w naszym Instytucie studenci poznają dzieje polityczne i gospodarcze Polski oraz świata, historię kultury, a także dzieje człowieka od najdawniejszych po czasy współczesne. Proces nauczania przebiega w zupełnie innej formie niż w ramach edukacji szkolnej, a jego celem jest nie tylko poszerzenie wiedzy o przeszłości, ale też przygotowanie do prowadzenia samodzielnych badań i analizy faktów oraz wydarzeń historycznych. Student ma możliwość bezpośredniego kontaktu z prahistorią poprzez udział w wykopaliskach archeologicznych. Podczas zajęć muzealnych ma jedyną i niepowtarzalną okazję obcować z zabytkami sztuki, które nie zawsze są udostępnione ogółowi zwiedzających. Nauczy się również zabezpieczyć i udokumentować elementy dziedzictwa kulturowego, a także pozna zasady stworzenia archiwum rodzinnego. Pozna również podstawowe kompetencje niezbędne do pracy w placówkach edukacyjnych i popularyzacji historii.

Czego uczy się na studiach z zakresu historii?

Historię wspomagają różne gałęzie nauk. Już na początku studiów stwarzamy możliwość zapoznania się z archeologią, elementami antropologii, ochroną dziedzictwa kulturowego, historią  herbów, monet, pieczęci i dokumentów. Dzięki rozwijaniu wiedzy o genealogii ułatwiamy poznawanie korzeni własnej rodziny. Dzięki naszemu programowi studiów masz szansę poznać rozwój różnych kultur i cywilizacji, ich materialne świadectwa i tajemnice przeszłości. Poznanie i zrozumienie zasad historycznego ukształtowania oraz funkcjonowania współczesnych państw okaże się bardzo proste. Dowiedziemy, że dziedzictwo kulturowe jest ważne dla każdego z nas. Nauczymy Cię doceniać naszą historię. Z uwagi na miejsce, w którym się znajdujemy, dużą rolę w naszym programie odgrywa historia regionu - Śląska.

PRZEDMIOTY PODSTAWOWE I KURSOWE 

  • Prahistoria ziem polskich

  • Historia starożytna

  • Historia średniowieczna Polski

  • Historia średniowieczna powszechna

  • Historia nowożytna Polski

  • Historia nowożytna powszechna

  • Historia Polski XIX w.

  • Historia powszechna XIX w

  • Historia Polski XX w. (do 1945 r.)

  • Historia powszechna XX w. (do 1945 r. )

  • Historia Polski po 1945 r.

  • Historia powszechna po 1945 r.

  • Nauki pomocnicze historii

  • Wstęp do badań i technika pisania tekstów naukowych

  • Proseminarium

  • Seminarium licencjackie

  • Język łaciński

MODUŁ EDUKACYJNO-POPULARYZATORSKI

  • Narracja historyczna
  • Teoria  i praktyka funkcjonowania placówek kulturalnych i oświatowych
  • Źródła w eduakcji historycznej
  • Główne kierunki badań dydaktyki historii
  • Alternatywne formy nauczania
  • Autoprezentacja i wystąpienia publiczne
  • Teoretyczne podstawy edukacji historycznej
  • Etyka i autorytet nauczyciela w eduacji i popularyzacji historii
  • Miejsca pamięci w przestrzeni publicznej
  • Gry historyczne
  • Rekonstrukcja historyczna
  • Turystyka historyczna

 MODUŁ BADAWCZY

  • Wstęp do archiwistyki i archeologii

  • Podstawy prawne działalności archiwalnej
  • Archiwalne i biblioteczne bazy danych
  • Metodyka archiwalna z praktyką
  • Paleografia pisma łacińskiego
  • Techniki badań wykopaliskowych
  • Publicystyka historyczna i creativ writing
  • Etyka humanisty badawcza i zawodowa
  • Powszechna historia archiwów i służb archiwalnych
  • Rozwój from kancelaryjnych z elementami historii i administarcji i ustroju sądowego na ziemiach polskich i na Śląsku
  • Kancelaria współczesna i zarządzanie dokumentacją
  • Orgazniacja i zasoby archiwów oraz bibliotek polskich
  • Neografia pisma gotyciego i ruskiego

Działalność studencka

W Instytucie Historii swoje fascynacje studenci mogą realizować w ramach Koła Archeologów oraz Koła Historyków, w którym funkcjonują specjalistyczne sekcje: Koło Archeologów powstało w 2000 roku. Spotkania członków koła obejmują zagadnienia dotyczące: obyczajowości, obrzędów, wierzeń Słowian, pochówków ciałopalnych w neolicie na ziemiach polskich, wczesnośredniowiecznych pochówków szkieletowych z terenu Śląska terenu Polski na tle Słowiańszczyzny Zachodniej, historii Wikingów, kultury Piktów, odkryć archeologicznych jako źródeł do badania kultury oraz przygotowania do pracy na stanowiskach archeologicznych. Obecnie zajmuje się również sporządzeniem opracowań naukowych archeologicznych, poznawaniem zabytków ruchomych, ich datowaniem, bierze udział w badaniach wykopaliskowych, rekonstrukcjach kultury dawnej, kuchni średniowiecznej i magii. Koło Naukowe Historyków działa oficjalnie od 18.01.2013 roku przy Instytucie Historii Uniwersytetu Opolskiego, kiedy to zostało zarejestrowane przez prorektora ds. kształcenia i studentów prof. dr hab. Marka Masnyka. Koło założyła grupa aktywnych studentów historii przy współpracy z dr Anną Gołębiowską i dr Adrianą Dawid. Za główny cel Koło stawia sobie działalność na rzecz propagowania wiedzy historycznej w wyniku czego organizuje wykłady, konferencje i spotkania. Wydaje również periodyk „HiStory”, którego celem jest umożliwienie studentom szlifowania swoich umiejętności pisarskich, a także popularyzacja historii poprzez przedstawienie jej w przystępny sposób. Oba Koła czynnie uczestniczą i współorganizują konferencje naukowe adresowane do studentów i doktorantów pt. Cultura Animi. Prócz tego studenci biorą czynny udział wraz z wykładowcami w wyjazdach naukowo-badawczych na Ukrainę, Sycylię i w inne regiony Europy.

Co można robić po studiach z zakresu historii?

  • kontynuować naukę na studiach II stopnia
  • pracować w archiwach, muzeach, placówkach kultury, agencjach promujących region
  • w biurach podróży
  • w mediach
  • w administracji samorządowej i organizacjach społecznych
  • tworzyć rekonstrukcje historyczne
  • realizować się wszędzie tam, gdzie potrzeba ludzi otwartych, kompetentnych i dociekliwych

Kontynuowanie nauki

Absolwent kierunku „Historia” będzie mógł kontynuować edukację na II stopniu, podejmując studia magisterskie z zakresu nauk humanistycznych. Wykaz przedmiotów branych pod uwagę w konkursie świadectw wraz z odpowiednimi wagami. Podczas procedury konkursowej, w oparciu o zdobyte punkty (oceny uzyskane na maturze zostają przeliczone zgodnie z poniżej podanymi wagami), tworzona jest lista rankingowa kandydatów na studentów. Ilość przyjętych na studia jest zgodna z limitami miejsc. W procesie rekrutacji tworzona jest lista kandydatów zakwalifikowanych na studia oraz lista kandydatów rezerwowych, którzy po złożeniu stosownej deklaracji są przyjmowani na miejsca, z których rezygnują kandydaci zakwalifikowani na studia.

Kierunki pokrewne: Kulturoznawstwo, Filozofia, Politologia, Prawo.

Cudzoziemcy

Więcej informacji dla kandydatów zagranicznych i osób posiadających zagraniczne dokumenty na stronie hello.uni.opole.pl

Pytania odnośnie rekrutacji cudzoziemców: hello@uni.opole.pl

tel. +48 77 452 7496,      +48 77 452 7292

Kandydaci zagraniczni dokumenty składają w International Students Office (również przesłanych pocztą)

adres: ul. Grunwaldzka 31, pok. 1, 8,9  45-054 m. Opole 

Qualification awarded:

(in Polish) Licencjat z historii

Access to further studies:

passibility to apply for admission to stationary MA (2-level) studies

Learning outcomes

We have more than one version of this field. Click below and select the version you want to see:

Learning outcomes for the 1st degree History major approved by Resolution No. 215/2016-2020 of the Senate of the University of Opole of September 17, 2019. The study program was defined by Resolution No. 122b/17 of the Council of the Faculty of Social Sciences of the University of Opole of March 16, 2017 and Resolution No. 194/19 of the Council of the Faculty of Social Sciences of the University of Opole of March 14, 2019.
Learning outcomes in terms of knowledge: A student graduating from the first-cycle History course has a basic knowledge of the place and meaning of historical sciences and their subject and methodological specificity; has in-depth knowledge of Polish and general history; has knowledge of elementary terminology in the humanities; has knowledge in the field of archaeology, history of art and historical geography to the extent that allows for independent research, interpretation of scientific literature and historical sources; sees the relationship between current events and the past; has knowledge of the most important historical schools and their representatives, both global and Polish; knows about the existence of different points of view in historical and social sciences, determined by different national and cultural backgrounds; knows and understands the basic methods of analysis and interpretation of various cultural products appropriate for selected traditions, theories and research schools within history; has basic knowledge about the variety of methodological positions, theories and scientific schools dealing in the past and present with the study of the history of man and his civilization; has basic knowledge on how to collect, develop, store and share the latest opportunities to popularize various historical sources and cultural products; knows at least one ancient language at a basic level; knows at least one modern foreign language at B2 level of the Common European Framework of Reference for Languages.
In terms of skills, the student is able to: search, analyse, select, evaluate and use information and data using various sources and methods; has the ability to publicly present the results of the analysis of research in the field of history, archaeology, art history, archival science; has basic skills in the field of correct commenting, annotating and editing texts in accordance with the canons adopted in various fields of humanities; has the ability to argue using the views of other authors and to formulate their own conclusions; has elementary research skills in the field of historical sciences; knows how to use information technology, multimedia and Internet resources; is able to compile data on history and related disciplines of science, using e.g. statistical methods and creating databases; has the ability to communicate in the native language using professional terminology appropriate for the area of historical sciences; is able to critically analyze various types of knowledge and information areas and assess their social and cultural role; has the ability to acquire knowledge and expand research qualifications, using the guidance of a scientific supervisor; has language skills in accordance with the requirements set out for level B2 of the Common European Framework of Reference for Languages; has skills in interpersonal communication and analysis of interpersonal relations in organizations; demonstrates the ability to learn and improve their own pedagogical skills using modern means and methods of acquiring, organizing and processing information and materials; communicates skillfully using various techniques, both with persons who are subjects of pedagogical activity and with other persons cooperating in the didactic and educational process and with specialists supporting this process.
Learning outcomes in terms of social competences: the student is able to work in a group assuming both a managerial role and a team member; understands the necessity and feels the need for continuous training and cultural development; participates in cultural and social life in its various forms; is aware of the importance of the humanities, and especially history, for the maintenance and development of social bonds at various levels; respects differences in historiographic views in different periods of time and contexts; respects the fact that historical research and debate is a process in constant change and development; appreciates and respects the tradition and cultural heritage of humanity and is aware of the responsibility for preserving the cultural heritage of Europe, Poland and its region; is ready to promote historical knowledge in the local community; he is guided by objectivism in his approach to the historical message. It also has civil courage in opposing the instrumentalization of historical knowledge by national, social and political groups.

Admission procedures:

Visit the following page for details on admission procedures: https://rekrutacja.uni.opole.pl