Uniwersytet Opolski - Central Authentication SystemYou are not logged in | log in
Study programmes > First-cycle studies > Pedagogy > Preschool and early childhood teacher education with art education

Preschool and early childhood teacher education with art education (2-KRK-PEPPWEA-D3)

(in Polish: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna z edukacją artystyczną)
bachelor's degree studies
full-time, 3 years
Language: Polish

Instytut Studiów Edukacyjnych od lat znajduje się w czołówce rankingów studiów pedagogicznych kształcących nauczycieli. ISE dokłada wszelkich starań, by studenci, zdobywając najlepsze kwalifikacje, zostali wyposażeni w kompleksową wiedzę teoretyczną, jak również i praktyczną. Zajęcia dla studentów prowadzone są przez wysoko wykwalifikowaną kadrę nauczycieli akademickich w różnych formach: w postaci tradycyjnych wykładów, ćwiczeń oraz konwersatoriów, podczas których wnikliwie analizowane są problemy współczesnej pedagogiki. Zajęcia w ISE to również praktyczne warsztaty. Studenci mają możliwość uczestniczenia w różnego rodzaju debatach, sympozjach, na których mogą zaprezentować wyniki swoich badań oraz podejmują liczne dyskusje naukowe. Na sympozjach naukowych często zaszczycają nas swoją obecnością znakomici goście – profesorowie, pisarze oraz inne powszechnie znane i szanowane osoby uważane za autorytety pedagogiki. Instytut współpracuje z wieloma placówkami naukowymi w kraju i zagranicą. Organizowane są międzynarodowe obozy naukowe oraz wspólne warsztaty. Studenci mają możliwość w ramach Erasmusa kontynuować naukę w krajach Unii Europejskiej. Studenci podczas swojej nauki mają możliwość odbycia wielu ciekawych praktyk zawodowych w przedszkolach, szkołach, żłobkach i innych placówkach opiekuńczo-wychowawczych, podczas których doskonalą swój przyszły warsztat pedagogiczny.

Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna z edukacją artystyczną

Zmieniający się świat wymusza dostrzeganie roli edukacji od najwcześniejszych lat jako konieczność zjawiska, który umożliwia wielowymiarowy rozwój osobowości jednostki. Edukacja w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym staje się najważniejszym wskaźnikiem rozwoju i kapitału ludzkiego. Współczesne kierunki rozwoju dziecka ukazują możliwości stymulowania zdolności, procesów intelektualnych i emocjonalnych poprzez edukację artystyczną. Muzyka, plastyka, teatr to formy pobudzające mózg dziecka do tworzenia sieci neuronalnych, które odgrywają decydującą rolę w rozwoju potencjału tkwiącego w dziecku. Kształcenie na tej specjalności opiera się na interdyscyplinarnej wiedzy, warsztatach twórczych i artystycznych. Zajęcia w ramach studiów koncentrują się na kształtowaniu kompetencji, które związane są z rozwojem poznawczym studentów, umiejętnościami komunikacji interpersonalnej ze szczególnym uwzględnieniem grupy dzieci, metodyki nauczania, kreatywności i nieszablonowego myślenia, diagnostyki, a także organizowania procesów edukacyjnych. Zajęcia prowadzone są przez specjalistów z dziedziny psychologii, medycyny, socjologii, pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz nauczycieli posiadających kwalifikacje artystyczne (muzyka, plastyka, teatr). Absolwenci tej specjalności uzyskują uprawnienia pedagogiczne i nauczycielskie.

Wybrane przedmioty na tej specjalności

Psychologia rozwojowa dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
Warsztaty muzyczne, plastyczne, teatralne,
Elementy rytmiki i tańca w edukacji elementarnej,
Metodyka teatru dziecięcego,
Metodyka edukacji polonistycznej,
Metodyka edukacji matematycznej,
Metodyka wychowania w przedszkolu,
Dydaktyka gier i zabaw,
Reżyseria teatru dziecięcego,
Edukacja medialna w kształceniu elementarnym,
Diagnozowanie dzieci,
Stymulowanie zdolności.

Co można robić po tych studiach?

Absolwent pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej z edukacją artystyczną ma możliwość podjęcia pracy: w przedszkolach i innych formach wychowania przedszkolnego; w szkole podstawowej jako nauczyciel w klasach I-III, oraz prowadzenia zajęć artystycznych; w ośrodkach kulturalnych, młodzieżowych domach kultury do prowadzenia zajęć artystycznych z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; ma możliwość organizowania przedszkoli społecznych, prywatnych oraz działalności artystycznej w środowisku.

Działalność studencka

W ISE działają trzy studenckie koła naukowe: Naukowe Koło Terapeutów, Koło Naukowe Edukacji Kreatywnej i Medialnej oraz Koło Naukowe Pedagogiki Wczesnoszkolnej.

Kontynuowanie nauki na II stopniu studiów

Absolwent studiów I stopnia na specjalności: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna z edukacją artystyczną może kontynuować naukę na następujących kierunkach/specjalnościach studiów II stopnia prowadzonych na Uniwersytecie Opolskim: Kształcenie wczesnoszkolne z wychowaniem przedszkolnym.

Szczegółowe informacje

Szczegółowe informacje o studiach na kierunku/specjalności: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna z edukacją artystyczną, można uzyskać w sekretariacie Instytutu Studiów Edukacyjnych:

ul. Ojca Józefa Czaplaka 2a, 45-055 Opole
tel. (77) 452 73 33

S
ekretarz:
dr Grzegorz Kozdraś
e-mail: grzegorz.kozdras@uni.opole.pl

dyżury:

od 10.07.2018 do 28.07.2018 codziennie 9:00 - 15:00, soboty 9:00 - 12:00

od 03.09.2018 do 26.09.2018 codziennie (oprócz sobót) 11:00 - 13:00

od 30.07.2017 do 31.08.2018 w godzinach 9.00-14.00 dokumenty kandydatów na studia w zastępstwie komisji rekrutacyjnej przyjmuje Dział Nauczania, ul. Katowicka 87B DS "Niechcic", p.12, tel.: 77 452 73 98, 77 452 73 99, e-mail: dz_nauczania@uni.opole.pl

Qualification awarded:

bachelor's degree

Access to further studies:

possibility to apply for admission to stationary MA (2-level) studies

Professional status:

• The graduate receives pedagogical, substantive and practical preparation. • The graduate is fully qualified to teach in kindergarten and grades 1-3 of primary school. • The graduate is qualified to teach arts in kindergarten and primary school. • The graduate has the following specific competences: - he/she has pedagogical, psychological, philosophical and axiological knowledge supporting the understanding of the processes of development, socialization, upbringing and teaching - effectively organizing and supporting the integral development of the child (pupil) and providing assistance to parents (guardians) in the upbringing of the child; - he/she has knowledge and skills in the field of general didactics and detailed methodologies, ensuring independent preparation, implementation and evaluation of the curriculum; - he/she knows classical and contemporary theories of human development, upbringing, learning and teaching (education); he/she can critically evaluate them and use them creatively; - he/she can develop and conduct diagnostic examination, taking into account specificity of functioning of children at preschool and early school age and their differentiated educational needs, including the scope and quality of social support; - he/she knows structures and functions of the education system: legal basis, aims, organisation and functioning of educational and care institutions; - he/she has knowledge of health and safety at work in educational institutions, with particular emphasis on kindergarten and primary school, and is able to provide first aid; - he/she knows methodologies of performing tasks - norms, procedures and good practices used in preschool and early school education; - he/she has knowledge of pedagogical innovations in the field of preschool upbringing and early school education, inspiring to plan and organize his/her own work; - he/she is able to make observations of pedagogical events, analyse them using pedagogical, psychological and axiological knowledge and propose solutions of problem situations; - he/she can develop and conduct pedagogical examinations, recognize the needs, abilities and talents of each child or pupil, as well as plan, implement and evaluate personalized programmes of education and upbringing; - he/she can use in everyday educational practice a variety of ways to organise the learning and teaching environment, taking into account the specific needs and abilities of individual children/pupils and groups; - he/she can select, create, test and modify materials, means and methods adequately to the aims of education and upbringing of preschool and early school children; - he/she is able to use ICT in their didactic work; - he/she can develop children's (pupils') competences, in particular creativity, innovativeness and the ability to solve problems independently and in teams; - he/she can create upbringing and didactic situations that motivate children (pupils) to learn and work on themselves, analyse their efficiency and modify actions in order to achieve desired effects of upbringing and education and use the process of assessment and feedback to stimulate children (pupils) in their work on their own development; - he/she can use in work with a child (pupil) information obtained about him/her from specialists (psychologist, speech therapist, school counsellor, doctor) and parents; - he/she can use the speech apparatus in accordance with the rules of voice emission; - in terms of social competences, the graduate is aware of the level of his/her knowledge and abilities; he/she understands the need of constant professional development and personal improvement; he/she assesses his/her own competences and improves skills during implementation of pedagogical activities (didactic, upbringing and caring); he/she is convinced of the sense, value and necessity of undertaking educational activities in the social environment; he/she is ready to meet professional challenges; he/she is active, makes efforts and shows perseverance in realization of individual and team professional tasks resulting from the role of the teacher; he/she is aware of the significance of professionalism, reflection on ethical issues and compliance with professional ethics; he/she shows the features of a reflective practitioner; he/she is aware of the existence of ethical dimension of diagnosing and assessing pupils; he/she prepares himself/herself responsibly for work, prepares and carries out pedagogical activities (didactic, upbringing and caring); he/she is ready to undertake individual and team actions in order to improve the quality of work in kindergarten and school.

Learning outcomes

The learning outcomes for the BA programme in Pedagogy, concentration in Preschool and Early School Pedagogy and Arts Education as approved by the Resolution No. 49/2016-2020 of the Senate of the University of Opole of 25 May 2017 on the approval of learning outcomes for programmes and specialities conducted in the academic year 2017/2018. General and specific learning outcomes are in line with the standards of teacher training pursuant to the Regulation of the Minister of Science and Higher Education of 17 January 2012 on the standards of education preparing for the teaching profession.

Admission procedures:

Visit the following page for details on admission procedures: https://rekrutacja.uni.opole.pl