Social rehabilitation and social prevention (2-KRK-PEPRPS-D3)(in Polish: Pedagogika resocjalizacyjna z profilaktyką społeczną) | |
bachelor's degree studies full-time, 3 years Language: Polish | Jump to: Opis ogólnyInformacje ogólne Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego zajmuje się działalnością dydaktyczną i badawczą. Jeśli chcesz być dobrze przygotowany do życia i zawodu, ciekawie spędzić studia, odbyć praktyki – „staże”, np. w Ośrodkach Błękitnego Krzyża w Wuppertalu, w Szkole Kofoeda w Kopenhadze, czy w Hospicjum św. Krzysztofa w Londynie lub ośrodkach pomocy społecznej także w Londynie, część z nich realizować w ramach programu „Most” na innych uczelniach w kraju, to wybierz studia w INP w Uniwersytecie Opolskim. Czego uczy się na pedagogice rezocjalizacyjnej z profilaktyką społeczną ? Specjalność „pedagogika resocjalizacyjna z profilaktyką społeczną” przygotowuje studentów w zakresie podejmowania oddziaływań resocjalizacyjnych wobec osób nieprzystosowanych społecznie, jak również działań profilaktycznych w środowisku lokalnym a także podejmowania działań ukierunkowanych na wsparcie społeczne osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. Odpowiedni wybór kursów zmiennych daje szansę studentom na poszerzenie kompetencji i umiejętności zgodnie z zainteresowaniami. Studia umożliwiają studentom poznanie teoretycznych i praktycznych podstaw modyfikacji tych parametrów osobowościowych jednostek niedostosowanych społecznie, które są niekorzystne dla niej samej oraz społeczeństwa. Absolwent pedagogiki resocjalizacyjnej posiada kompetencje specjalizacyjne w zakresie:
Co można robić po tych studiach?
Działalność studencka W Instytucie Nauk Pedagogicznych działa Koło Naukowe Pedagogiki Resocjalizacyjnej „Dwa Światy”. Od 2009 roku opiekunem naukowym Koła jest dr Mariusz Snopek. Działalność Kola jest wielokierunkowa, celem jest poszerzanie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej, jak również łączenie teorii z praktyką poprzez aktywny kontakt z instytucjami resocjalizacyjnymi. Prace Koła ukierunkowane są szczególnie na rozpoznawanie funkcjonowania zakładów karnych. Podejmowane były między innymi następujące działania: organizowanie „Wieczorów filmowych", podczas których oglądane są filmy o tematyce więziennej oraz dyskusje na ten temat, przygotowanie referatów, prelekcji, wystąpień dotyczących tematyki resocjalizacyjnej, organizowanie „wycieczek" do różnych instytucji i placówek resocjalizacyjnych (ZK, Policja itp.), organizowanie wystaw twórczości więziennej i koncertów zespołów muzycznych funkcjonujących w zakładach karnych. Kontynuowanie nauki na II stopniu studiów Absolwent studiów I stopnia na kierunku Pedagogika resocjalizacyjna z profilaktyką społeczną może kontynuować naukę na następujących kierunkach studiów II stopnia prowadzonych na Uniwersytecie Opolskim: Pedagogika resocjalizacyjna, Europeistyka, Nauki o rodzinie, Politologia, Socjologia, Stosunki międzynarodowe. Szczegółowe informacje Szczegółowe informacje o studiach na kierunku Pedagogika w INP można uzyskać w sekretariacie Instytutu Nauk Pedagogicznych: |
Qualification awarded:
Access to further studies:
Professional status:
Learning outcomes
Learning outcomes for the Pedagogy programme as approved by Resolution No. 49/2016-2020 of the Senate of the University of Opole of 25 May 2017 on the approval of learning outcomes for study programmes and specialities implemented in the academic year 2017/2018.
Learning outcomes in terms of knowledge:
The graduate has elementary knowledge about the place of pedagogy in the system of sciences and about its objective and methodological connections with other disciplines of science.
He/she has structured knowledge of upbringing and education, its philosophical, socio-cultural, historical, biological, psychological and medical foundations, and knows selected concepts of a human being- philosophical, psychological and social - constituting the theoretical basis of pedagogical activity; basic theories of upbringing, learning and teaching, understands various determinants of these processes.
The graduate has elementary and structured knowledge of different educational environments, their specificity and processes, which take place in them, and elementary knowledge of the methodology of performing typical tasks, norms, procedures used in different areas of pedagogical activity.
Learning outcomes in terms of skills:
The graduate is able to use basic theoretical knowledge of pedagogy and related disciplines in order to analyse and interpret educational, upbringing, caring, cultural and supportive problems, as well as motives and patterns of human behaviour. He/she is able to observe and interpret social phenomena and analyses their connections with different areas of pedagogical activity.
The graduate has well- developed interpersonal communication skills and can use specialist language and communicate in a precise and coherent way using various communication channels and techniques with specialists in the field of pedagogy as well as with non-specialist recipients.
He/she is able to animate work on development of participants of pedagogical processes, to promote their self-reliance in acquisition of knowledge, and to inspire them to undertake lifelong educational activities. He/she can generate original solutions to specific pedagogical problems and forecast the course of their solving and predict the effects of planned activities.
Learning outcomes in terms of social competence:
The graduate is convinced of the sense, value and necessity of undertaking pedagogical activities in the social environment and is ready to take up professional challenges. He/she is active, undertakes effort and shows persistence in realization of individual and team actions.
The graduate is aware of their knowledge and skills, understands the need for constant professional improvement and personal development assesses their own competences and improves skills, and determines the directions of their own development and education. He/she is prepared to actively participate in groups, organisations and institutions carrying out pedagogical actions, and is able to communicate with people who are or who are not specialists in a given field; notices and formulates moral problems and ethical dilemmas related to their own and others' work, seeks optimal solution and acts in accordance with ethical principles