Uniwersytet Opolski - Central Authentication SystemYou are not logged in | log in
Study programmes > Second-cycle studies > Pedagogy > Pedagogy of nursing and pre-school education

Pedagogy of nursing and pre-school education (2-KRK-PEOWZT-D2)

(in Polish: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapeutyczną)
suplementary masters degree
day courses, 2 years
Language: Polish

Informacje ogólne

Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego zajmuje się działalnością dydaktyczną i badawczą. Jeśli chcesz być dobrze przygotowany do życia i zawodu, ciekawie spędzić studia, odbyć praktyki – „staże”, np. w Ośrodkach Błękitnego Krzyża w Wuppertalu, w Szkole Kofoeda w Kopenhadze, czy w Hospiscjum św. Krzysztofa w Londynie lub ośrodkach pomocy społecznej także w Londynie, część z nich realizować w ramach programu „Most” na innych uczelniach w kraju, to wybierz studia w INP w Uniwersytecie Opolskim.

Czego uczy się na pedagogice opiekuńczo-wychowawczej z terapeutyczną

Przygotowuje do pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi, zarówno mieszczącymi się w normie funkcjonowania biopsychospołecznego, jak również z różnego rodzaju trudnościami i deficytami rozwojowymi.

Absolwent, uwrażliwiony na potrzeby człowieka w różnych fazach życia (szczególnie dzieci i młodzieży), zdobywa umiejętności posługiwania się interdyscyplinarną wiedzą dotyczącą prawidłowości rozwojowych człowieka, odchyleń rozwojowych i społecznych oraz umiejętności projektowania i realizacji różnorodnych działań opiekuńczych, wychowawczych i wspierających rozwój i funkcjonowanie w rolach życiowych.

 


Absolwent Pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej posiada kompetencje specjalizacyjne:

  • realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych: socjalizacyjnych, interwencyjnych i w rodzinnych formach kompensacji sieroctwa społecznego
  • diagnozowania i prognozowania zjawisk rzeczywistego i potencjalnego zagrożenia rozwoju dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych
  • umiejętności rozpoznawania i samodzielnego rozwiązywania problemów opiekuńczychi wychowawczych dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych w środowisku naturalnym (rodzinnym), jak i społecznym (w placówkach częściowej oraz całkowitej zastępczej opieki i wychowania, instytucjach opieki i wsparcia)
  • podejmowania działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz ich integracji ze środowiskiem a także organizowania różnorodnych form samopomocy
  • organizowania współdziałania placówek oświatowych, opiekuńczych, wychowawczych, terapeutycznych, socjalnych z rodziną i środowiskiem lokalnym, organizacjami pozarządowymi w zakresie zaspokajania potrzeb życiowych i rozwiązywania sytuacji kryzysowych
  • wykorzystania w działaniu praktycznym tradycyjnych i nowoczesnych form i metod pracy opiekuńczo-wychowawczej z różnymi grupami podopiecznych
  • ustawicznego samokształcenia i doskonalenia zawodowego


 
Najważniejsze przedmioty wykładane na kierunku pedagogika

Występujące w standardach nauczania:

    współczesne problemy socjologii
    współczesne problemy psychologii rozwojowej i społecznej
    antropologia kulturowa
    pedagogika ogólna
    andragogika
    pedagogika porównawcza
    pedeutologia

Dla specjalności Pedaogigka opiekuńczo-wychowawcza  to m.in.

    formy i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej
    teoretyczne podstawy pracy opiekuńczej
    pedagogika rodziny
    rodzicielstwo adopcyjne i zastępcze
    diagnozowanie opiekuńcze i wychowawcze
    organizacje pozarządowe i wolontariat w systemie opieki
    poradnictwo opiekuńczo-wychowawcze

Co można robić po tych studiach?

Absolwent posiada kwalifikacje do pracy opiekuńczej, wychowawczej i terapeutycznej na stanowisku: pedagoga, opiekuna, wychowawcy. Zdobywa uprawnienia do podjęcia pracy zawodowej w: placówkach i instytucjach realizujących zadania z zakresu opieki i wychowania, w tym m.in. w: szkołach, internatach, bursach, świetlicach, świetlicach terapeutycznych i socjoterapeutycznych, poradniach specjalistycznych, domach dziecka, pogotowiach opiekuńczych, ośrodkach interwencji kryzysowej, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, sanatoriach, prewentoriach, oddziałach dziecięcych szpitali, żłobkach, warsztatach terapii zajęciowej, placówkach wychowania pozaszkolnego, domach pomocy społecznej, organizacjach pożytku publicznego, ośrodkach pomocy społecznej, powiatowych centrach pomocy rodzinie, itd.).

Szczegółowe informacje

Szczegółowe informacje o studiach na kierunku Pedagogika w INP można uzyskać w sekretariacie Instytutu Nauk Pedagogicznych:

ul. Oleska 48, 45-052 Opole
tel. +48 77 452 74 21
e-mail: inp@uni.opole.pl

 
Komisja rekrutacyjna

UO ul. Oleska 48, Instytut Nauk Pedagogicznych , pokój 308 ( III piętro )  , pon - pt  godzina 9:00 - 15:00 , telefon 77 452 74 30

 
Strona internetowa kierunku

www.inp.uni.opole.pl

Qualification awarded:

(in Polish) Magisterium z pedagogiki

Access to further studies:

Graduates can apply for admission to doctoral studies and other postgraduate courses.

Professional status:

- The graduate is prepared to work in care and education with children and adolescents with developmental deficits, and individuals who create educational problems and require specialist care and therapy - the graduate is qualified to work professionally in social aid centers, health care and educational facilities such as common rooms, schools, dormitories, extra school facilities, children's homes, child care emergency units, crisis intervention centers, psychological and educational counseling centers, sanatoriums, preventoriums, children's wards in hospitals, nurseries, occupational therapy workshops, social aid homes and centers, public utility facilities, district family support centers. The graduate is expected to possess skills in: - developing and implementing local and regional strategies for solving social problems, organizing local social support networks, preparing, implementing and evaluating social projects - assisting individuals and families in their efforts to start independent lives, get integrated with their communities, and organizing various forms of mutual aid - coordinating the cooperation of educational, care, and social aid centers with families and local communities, non-governmental organizations, as well as developing and implementing prevention programs - diagnosing and predicting real and potential hazards to the development of children, adolescents and adults, as well as assisting specialist educational and social aid counseling centers - conducting correctional, compensational, and psychoeducational activities with children and adolescents - assisting social rehabilitation and intervention centers in their care and educational efforts and carrying out the tasks related to family forms of social orphanhood compensation - applying traditional and modern forms and methods of care, social aid and educational work with various groups and engaging in permanent education and professional enhancement.

Teaching standards

"Learing outcomes for the course Education approved pursuant to the resolution nr 147/2008-2012 of the UO Senate on 26 IV 2012. Program of studies as definined by the Resolution nr 40/2012 by the Faculty Board on 12.04.2012

Admission procedures:

Visit the following page for details on admission procedures: https://rekrutacja.uni.opole.pl