Seminarium tematyczne IV 01.02-STD-ST4
Michel Foucault analizuje historyczno-kulturowe, głównie oświeceniowe uwarunkowania dzisiejszego rozumienia podmiotowości. Występuje on przeciwko racjonalistycznemu optymizmowi, przypisującemu rozumowi autonomię i uniwersalność, wskazując na mroczną stronę rozumu, na funkcję negacji i represji w postaci różnych praktyk dyskursywnych, regulowanych za sprawą władzy i wiedzy (represja fenomenu szaleństwa, praktyki medycyny klinicznej, technologie „panoptyczne”, regulacja seksualności) i ich związek z procesami subiektywizacji i indywidualizacji, prowadzącymi do uformowania „człowieka wyznającego”.
Na zajęciach opracowane zostaną następujące tematy:
Heterotopie dyskursu
Zasady heterotopologii
Poststrukturalizm a utopie ładu i porządku
Metodologia poszukiwania wzajemnych relacji pomiędzy strukturami władzy i formami wiedzy
Diadyczne pojęcie władza-wiedza
Krytyka humanizmu
Człowiek jako „zwierzę wyznające”
Literatura uzupełniająca
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
EK_W1:studenci mają podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do innych nauk w wiekach XV-XVIII (K_W02)
EK_W2: studenci potrafią wymienić podstawowe cechy renesansowych i nowożynych nurtów filozoficznych: włoskiego humanizmu, renesansowej filozofii przyrody, nowożynego racjonalizmu i empiryzmu, a także potrafią wskazać na klasyczne dla tych nurtów teksty (KW_07)
EK_W3: studenci znają i rozumieją historyczny charakter kształtowania się w okresie renesansu i nowożytności idei zmatematyzowanego przyrodoznawstwa, dualizmu duch-materia, binarnej koncepcji znaku (K_W09)
EK_W4: studenci znają idee i argumenty wybranych klasycznych renesansowych i nowożytnych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism (m.in. Galileusza, Kartezjusza, Leibniza, Locke'a, Hume'a) (K_W10)
Umiejętności
EK_U1: studenci doskonalą umiejętność lektury i interpretacji tekstu filozoficznego (K_U03)
EK_U2: studenci nabywają umiejętność precyzyjnego posługiwania się terminologią filozoficzną (K_U05 )
EK_U3: studenci nabywają umiejętność analizowania argumentów filozoficznych, identyfikowania ich kluczowych tez oraz założeń (K_U07)
EK_U4: studenci potrafią przytoczyć główne tezy badanych wypowiedzi filozoficznych, stosownie do ich istotności (K_U11)
Kompetencje społeczne (postawy)
EK_K_1: studenci współpracują przy analizie tekstu dyskutując wspólnie możliwe rozwiązania omawianych problemów.
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Dwa eseje zaliczeniowe.
Literatura
A. Kapusta, Filozofia ekstremalna. Wokół myśli krytycznej Michela Foucaulta, Wyd. UMCS, Lublin 2001
Materiały dydaktyczne:
M. Foucault, Porządek dyskursu. Wykład inauguracyjny wygłoszony w College de France 2 grudnia 1970, przeł. M. Kozłowski , Wydawnictwo słowo/obraz, terytoria, Gdańsk 2002
M. Foucault, Inne przestrzenie, „Teksty Drugie”, przeł. A. Rejniak-Majewska nr 5, 2006
M. Foucault, Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, przeł. T. Komendant, Gdańsk 2006
M. Foucault, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przeł. T. Komendant, Warszawa 2009
M. Foucault, Historia seksualności, t. 1, przeł. B. Banasiak, T. Komendant, K. Matuszewski, Warszawa 1995
M. Foucault, Seksualność i władza, w: tegoż, Filozofia, historia polityka. Wybór pism, przeł. D. Leszczyński, L. Rasiński, Warszawa – Wrocław 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: