Historia powszechna XX w. ( do 1945 r.) 02.04-HP
zob. poziom niżej
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- opanowanie przez studentów materiału zawartego w syntezach zamieszczonych w wykazie literatury
- opanowanie przez studentów terminologii historycznej obejmującej pojęcia z zakresu historii powszechnej lat 1918-1945
- opanowanie przez studentów wiedzy na temat różnych ujęć/interpretacji historii powszechnej po 1918 roku.
EKK
K_W02 Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historii Polski i powszechnej. H1A_W03
K_W03 Posiada wiedzę z zakresu archeologii, historii sztuki i geografii historycznej w stopniu pozwala-jącym na prowadzenie samodzielnych badań, interpretacji literatury naukowej oraz źródeł historycz-nych. H1A_W04 H1A_W05
Umiejętności
- utrwalenie i doskonalenie metod krytycznej analizy źródeł historycznych i historiograficznych wy-tworzonych po 1918 roku
- kształcenie i doskonalenie umiejętności badawczych studentów w odniesieniu do historii powszechnej lat 1918–1945
- kształcenie i doskonalenie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej (zespołowej) studentów w obszarze prezentacji i popularyzacji wiedzy historycznej
- kształcenie i doskonalenie umiejętności argumentowania i obrony własnego stanowiska w kwestiach dotyczących historii powszechnej po 1918 roku
- kształcenie i doskonalenie umiejętności korzystania z opracowań bibliograficznych, inwentarzy ar-chiwalnych i informatycznych w zakresie źródeł do historii powszechnej lat 1918-1945
EKK
K_U01 Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować, oceniać oraz użytkować informacje i dane z wykorzystaniem różnych źródeł i metod. H1A_U01 H1A_U03
K_U02 Posiada umiejętność publicznej prezentacji wyników analizy badań z zakresu historii, archeolo-gii, historii sztuki, archiwistyki. H1A_U02 H1A_U09
K_U04 Posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formu-łować wnioski. H1A_U06
K_U05 Posiada elementarne umiejętności badawcze w zakresie nauk historycznych. H1A_U04
Kompetencje społeczne (postawy)
- wyrabianie postawy systematycznego dokształcania się w zakresie historii powszechnej lat 1918-1945
- utrwalanie postawy respektowania/poszanowania/próby zrozumienia różnych interpretacji historii powszechnej lat 1918–1945 w kontekście różnic narodowych, religijnych, kulturowych, ekonomicz-nych i politycznych
- kształtowanie postawy cechującej się świadomym propagowaniem wiedzy historycznej w środowisku lokalnym
EKK
K_K01 Potrafi pracować w grupie przyjmując zarówno rolę kierowniczą jak i członka zespołu. H1A_K02 H1A_K03
K_K05 Respektuje różnice poglądów historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach. H1A-K04
K_K06 Respektuje fakt, że badania i debata historyczna są procesem w stanie nieustannych zmian i ciągłego rozwoju. H1A_K04
K_K09 Kieruje się obiektywizmem w podejściu do przekazu historycznego. Posiada również odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne. H1A_K04
Kryteria oceniania
zob. poziom niżej
Literatura
Syntezy:
• E. Czapiewski, J. Tyszkiewicz, Historia powszechna XX wieku, Warszawa 2014.
• H. Batowski, Między dwiema wojnami 1919-1939. Zarys historii dyplomatycznej, Warszawa 2007.
• A. Briggs, P. Clavin, Europa dwóch stuleci 1789-1989, Wrocław-Warszawa-Kraków 2000.
• A. Czubiński, Historia powszechna XX wieku, Poznań 2011.
• A. Czubiński, Historia drugiej wojny światowej 1939-1945, Poznań 2012.
• W. Dobrzycki, Historia stosunków międzynarodowych w czasach nowożytnych 1815-1945, Warszawa 2004.
• Historia XX wieku, red. R. W. Bulliet, Warszawa 2003.
• Historia polityczna świata XX wieku 1901-1945, red. M. Bankowicz, Kraków 2004.
• I. Kershaw, Do piekłaa i z powrotem. Europa 1914–1949, Kraków 2016.
• Zarys dziejów Afryki i Azji 1869–1996. Historia konfliktów, red. A. Bartnicki, Warszawa 2000.
• Zarys historii Europy. XX wiek (1900-1945), red. J. Jackson, Warszawa 2004.
Literatura uzupełniająca:
• J. Smaga, Rosja w 20. stuleciu, Kraków 2002.
• A. Małkiewicz, Samobójstwo demokracji. Czechosłowacja w okresie II Republiki (1938–1939), Zielona Góra–Poznań 2013.
• J. Tomaszewski, Czechosłowacja, Warszawa 1997.
• J. Kochanowski, Węgry. Od ugody do ugody 1867- 1990, Warszawa 1997.
• S. Sierpowski, Między wojnami 1919-1939, t. 1, Poznań 1999.
• S. Sierpowski, Źródła do historii powszechnej okresu międzywojennego, t. 1–3, Poznań 1989–1992.
• B. Mussolini, Doktryna faszyzmu, Poznań 1992.
• P. Foro, Włochy faszystowskie, Kraków 2008.
• K. Michałek, Na drodze ku potędze. Historia USA 1861-1945, Warszawa 1993.
• L. Pastusiak, Pół wieku dyplomacji amerykańskiej 1898-1945, Warszawa 1974.
• A. Bullock, Hitler. Studium tyranii, Warszawa 2000.
• I. Kershaw, Hitler 1889-1936; Hitler 1889–1936. Hybris, Poznań 2004; Hitler 1936-1941. Nemezis, Poznań 2002.
• M. Wojciechowski, Stosunki polsko-niemieckie 1933-1938, Poznań 1980.
• A. Bartnicki, J. Mantel- Niećko, Historia Etiopii, Wrocław 1987.
• K. Fiedor, Austria. Zarys dziejów politycznych, Łódź 1996.
• A. Beevor, Walka o Hiszpanię 1936–1939. Pierwsze starcia totalitaryzmów, Kraków 2009.
• W. H. Carroll, Ostatnia krucjata. Hiszpania 1936, Wrocław 2007.
• P. Moa, Mity wojny domowej. Hiszpania 1936–1939, Warszawa 2007.
• P. Skibiński, Państwo generała Franco. Ustrój Hiszpanii w latach 1936–1967, Kraków 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: