Historia Polski XX w. (do 1945r.) 02.04-HPO
1. Zajęcia organizacyjne
2. Budowa państwa polskiego 1918-1922. Proces kształtowania granic i podstaw ustrojowych Drugiej Rzeczypospolitej
3. Polska w okresie rządów parlamentarnych 1923 – 1926
4. Rewolucja bez rewolucyjnych konsekwencji. Zamach majowy Marszałka Józefa Piłsudskiego
5. Rządy obozu piłsudczykowskiego w latach 1926-1935
6. Polityka zagraniczna Polski międzywojennej
7. Mniejszości narodowe i wyznaniowe w Drugiej Rzeczypospolitej
8. Gospodarka Polski międzywojennej
9. Lato 1939. Czy Druga Rzeczpospolita miała szanse przetrwać?
10. Polacy na frontach II wojny światowej
11. Polskie Państwo Podziemne. Ludzie-Struktury-Znaczenie
12. Anus mundi. Auschwitz-Birkenau 1940-1945
13. 63 dni. Powstanie warszawskie
14. Rok 1945. Zniewolenie czy wyzwolenie?
15. Kolokwium zaliczeniowe
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W01 - Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk historycznych oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej.
K_W04 - Posiada znajomość elementarnej terminologii nauk humanistycznych.
K_W06 - Dostrzega relacje pomiędzy aktualnymi wydarzeniami a przeszłością
K_W08 - Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w obrębie historii.
K_W10 - Wie o istnieniu w naukach historycznych i społecznych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym
K_W13 - Posiada podstawową wiedzę dotyczącą sposobu gromadzenia, opracowywania, przechowywania
i udostępniania najnowszych możliwości popularyzacji różnych źródeł historycznych i wytworów kultury
Umiejętności
K_U01 - Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować, oceniać oraz użytkować informacje i dane z wykorzystaniem różnych źródeł i metod.
K_U02 - Posiada umiejętność publicznej prezentacji wyników analizy badań z zakresu historii, czasów współczesnych oraz nauk pomocniczych historii
K_U03 - Posiada podstawowe umiejętności w zakresie poprawnego komentowania, opatrywania przypisami i redagowania tekstów zgodnie z kanonami przyjętymi w różnych dziedzinach nauk humanistycznych.
K_U04 - Posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski.
K_U06 - Umie korzystać z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów Internetu. Potrafi opracowywać dane dotyczące historii i związanych z nią dyscyplin nauki, stosując m. in. metody statystyczne oraz tworząc bazy danych.
K_U08 - Potrafi dokonać krytycznej analizy różnego rodzaju obszarów wiedzy i informacji oraz ocenić ich rolę społeczną i kulturową.
Kompetencje społeczne (postawy)
K_K02 - Rozumie konieczność i odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju kulturalnego.
K_K04 - Jest świadomy znaczenia nauk humanistycznych, a szczególnie historii dla utrzymania i rozwoju więzi społecznych na różnych poziomach.
K_K09 - Kieruje się obiektywizmem w podejściu do przekazu historycznego. Posiada również odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne.
K_K11 - Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności.
Kryteria oceniania
• Wykład
• Prezentacja
• Dyskusja
• Wymiana doświadczeń
• Przekazywanie informacji źródłowych oraz literatury przedmiotu
• Wspólna analiza materiału źródłowego
• Wspólna analiza tekstu autorskiego studenta
• Analiza materiałów dostępnych on-line
Literatura
1. Brzoza C., Polska w czasach niepodległości i Drugiej Wojny Światowej (1918-1945), Kraków 2001
2. Brzoza C., Sowa A.L., Historia Polski 1918-1945, Kraków 2006
3. Dziurok A., Gałęzowski M., Kamiński Ł., Musiał F., Od niepodległości do niepodległości. Historia Polski 1918-1989, Warszawa 2010, s. 9-204.
4. Kaczmarek R., Historia Polski 1914-1989, Warszawa 2010, s. 73-497.
5. Krasuski J., Tragiczna niepodległość Polski 1918-1947, Toruń 2007
6. Leczyk M., Druga Rzeczpospolita 1918-1939. Społeczeństwo. Gospodarka. Kultura. Polityka, Warszawa 2006
7. Łojek J., Kalendarz historyczny. Polemiczna historia Polski, Warszawa 1996
8. Mackiewicz-CAT S., Lata nadziei 17 września 1939 r. – 5 lipca 1945 r., Warszawa 1990
9. Mink G., Polska w sercu Europy od roku 1914 do czasów najnowszych. Historia polityczna i konflikty pamięci, Kraków 2017, s. 7-210.
10. Pajewski J., Budowa Drugiej Rzeczypospolitej 1918-1926, Kraków 1995
11. Roszkowski W., Historia polityczna Polski 1914-2005, t. I: 1914-1945, Warszawa 2006
12. Sierpowski St., Żerko St., Dzieje Polski w XX wieku, Poznań 2002
13. Watt R. M., Gorzka chwała. Polska i jej los 1918-1939, Warszawa 2005
14. Wieczorkiewicz P., Historia polityczna Polski 1935-1945, Warszawa 2005
15. Zaremba P., Historia dwudziestolecia (1918-1939), Wrocław 1991
16. Artykuły z czasopisma: „Dzieje Najnowsze” (1990-2020)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: