History of political institutions / Historia instytucji politycznych 02.04.D2.EM.HPI
Podczas zajęć studenci zapoznają się ze znaczeniem wiedzy historycznej w rozumieniu współczesnych zjawisk politycznych ze szczególnym uwzględnieniem roli i ewolucji instytucji politycznych. Zaprezentowane jest podejście instytucjonalne oraz jego zalety i wady w analizie zjawisk politycznych. Rozwój instytucji politycznych jest przedstawiany w społecznym, kulturowym i ekonomicznym kontekście. Akcent zostaje położony raczej na dające się zrekonstruować prawidłowości w ewolucji instytucji politycznych, niż na wiedzę faktograficzną. Historycznej analizie zostają poddane główne instytucje polityczne współczesnego aparatur władzy takie jak monarchia, parlament, partie polityczne, biurokracje, ale także rozwój instytucjonalnych podstaw dobrego rządzenia. Aby pokazać słabość klasycznego instytucjonalizmu analizowane jest również zjawisko klientelizmu i korupcji jako nieformalnych instytucji politycznych.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą różnych rodzajów struktur oraz instytucji politycznych (ekonomicznych, prawnych, kulturowych, bezpieczeństwa i społecznych)
Wyczerpująco objaśnia systemy norm i reguł organizujących struktury polityczne (prawne, moralne, organizacyjne, zawodowe i etyczne)
W oparciu o zaawansowaną wiedzę kompleksowo analizuje i uczestniczy w debacie publicznej
Potrafi kompleksowo odnieść się do aktualnego dyskursu dotyczącego procesów historycznych lub współczesnych w oparciu o fakty i metody naukowe.
Potrafi wnikliwie analizować politykę jako zjawisko społeczne
Wykazuje pogłębioną refleksyjność przy ocenie wydarzeń historycznych oraz współczesnych
Efektywnie i twórczo potrafi pracować i współdziałać w grupie przyjmując określone role
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny:
3,0: zaliczenie testu egzaminacyjnego (95-100 % możliwej punktacji)
3,5: zaliczenie testu egzaminacyjnego (86-94% możliwej punktacji)
4,0: zaliczenie testu egzaminacyjnego (71-85% możliwej punktacji)
4,5: zaliczenie testu egzaminacyjnego (55-70% możliwej punktacji)
5,0: zaliczenie testu egzaminacyjnego (51- 54 % możliwej punktacji)
Ćwiczenia:
3,0: obecność na zajęciach (frekwencja min. 70 %)
3,5: obecność na zajęciach (frekwencja 80%)
4,0: obecność na zajęciach (frekwencja 90%)
4,5 obecność na zajęciach (frekwencja 90%) oraz sporadyczna aktywność podczas dyskusji
5,0: obecność na zajęciach (frekwencja 90%) oraz częsta aktywność podczas dyskusji
Literatura
Acemoglu D., Robinson J., Why nations fail. The origins of power, prosperity and poverty, London 2013.
Byock Jesse, The Icelandic Althing: Dawn of Parliamentary Democracy, in: Heritage and Identity: Shaping the Nations of the North, ed. J. M. Fladmark, Donhead, 2002.
Caenegem C.R., An historical introduction to western constitutional law, Cambridge University Press 1995.
Krzywoszyński Przemysław, The Origins of Religious Liberty within Modern Democracy: Some Remarks on Poland’s “Golden Freedom”, 'ANNALES Universitatis Mariae Curie Sklodowska', sectio K,VOL. XIX, 2, 2012
Perie Arnold, Democracy and corruption in the XIX century United States: parties
‘spoils’ and political participation, in: The History of corruption in the central government, ed. Seppo Tiihonen, Amsterdam 2003.
Rhodes R., The institutional approach, [in:] Theory and methods in political science, ed. D. Marsh, G. Stoker, 1995 Macmillan Press.
Scarrow S., The nineteenth-century origins of modern political parties: the unwanted emergence of party-based politics, [in:] Handbook of party politics, ed. R. Katz, W. Crotty, Sage Publication 2006.
Satoshi Koyam, The Polish-Lithuanian Commonwealth as a Political Space: Its Unity and Complexity, in: Regions in Central and Eastern Europe: Past and Present, ed. by Hayashi Tadayuki and Fukuda Hiroshi, Sapporo, Slavic Euroasian Studies 15, 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: