Postcommunist societies in Europe / Społeczeństwa postkomunistyczne w Europie 02.04.D2.EM.M2.PS
- Życie codzienne w komunizmie i postkomunizmie;
- Nauka i technika w komunizmie i postkomunizmie;
- Struktura klasowa i robotnicy w społeczeństwach komunistycznych i postkomunistycznych;
- Partie polityczne w krajach postkomunistycznych;
- Sztuki piękne, literatura i teatr w komunizmie i postkomunizmie;
- Miasta i gospodarka przestrzenna w socjalizmie państwowym i postkomunizmie;
- (Re)organizacja społeczeństwa w socjalizmie państwowym ('radziecki fordyzm');
- Stosunki genderowe w komunizmie i postkomunizmie;
- Narodowości i polityki etniczne w państwowym socjalizmie i postkomunizmie;
- Teksty dysydenckie: opozycja politycznai jej stosunki z systemem.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Definiuje problemy społeczeństw postsocjalistycznych
Student opisuje zjawiska występujące w społeczeństwach postsocjalistycznych
Student charakteryzuje podstawowe różnice dzielące społeczeństwa postsocjalistyczne od tych, które nie doświadczyły państwowego socjalizmu
Wyprowadza wnioski na podstawie twierdzeń związanych z poszczególnymi punktami widzenia (poglądami politycznymi)
Student criticizes occurencies related to postsocialism
Porządkuje wiedzę na temat zagadnień społeczeństw postsocjalistycznych
Zachowuje krytycyzm w stosunku do ocen zwłaszcza jednostronnych, dotyczących społeczeństw postkomunistycznych
Zachowuje otwartość na różne interpretacje tych samych zjawisk
Pracuje samodzielnie nad analizami dotyczącymi poszczególnych zagadnień związanych z funkcjonowaniem społeczeństw socjalistyczych i postsocjalistycznych.
Kryteria oceniania
Ocena dostateczna jeśli student wykaże się podstawowym przygotowaniem do zajęć: przeczytaniem tekstu z podstawowym stopniem zrozumienia oraz dostateczną umiejętnością umiejscowienia dyskutowanej problematyki w kontekście Europy Środkowej i Wschodniej, i zagadnień życia zbiorowego, a także dostateczną umiejętnością formułowania problemów i wyciągania wniosków na podstawie przeczytanych materiałów.
Ocena dostateczna plus jeśli student wykaże się dostatecznym przygotowaniem do zajęć: przeczytaniem tekstu z dostatecznym stopniem zrozumienia oraz dostateczną umiejętnością umiejscowienia dyskutowanej problematyki w kontekście Europy Środkowej i Wschodniej, i zagadnień życia zbiorowego, a także dostateczną umiejętnością formułowania problemów i wyciągania wniosków na podstawie przeczytanych materiałów.
Ocena dobra jeśli student wykaże się dobrym przygotowaniem do zajęć: przeczytaniem tekstu z wysokim stopniem zrozumienia oraz dobrą umiejętnością umiejscowienia dyskutowanej problematyki w kontekście Europy Środkowej i Wschodniej, i zagadnień życia zbiorowego, a także dobrą umiejętnością formułowania problemów i wyciągania wniosków na podstawie przeczytanych materiałów.
Ocena dobra plus jeśli student wykaże się niezwykle dobrym przygotowaniem do zajęć: przeczytaniem tekstu z wysokim stopniem zrozumienia oraz pogłębioną, dobrą umiejętnością umiejscowienia dyskutowanej problematyki w kontekście Europy Środkowej i Wschodniej, i zagadnień życia zbiorowego, a także dobrą umiejętnością formułowania problemów i wyciągania wniosków na podstawie przeczytanych materiałów.
Ocena bardzo dobra jeśli student wykaże się bardzo dobrym przygotowaniem do zajęć: przeczytaniem tekstu z bardzo wysokim stopniem zrozumienia oraz bardzo dobrą umiejętnością umiejscowienia dyskutowanej problematyki w kontekście Europy Środkowej i Wschodniej, i zagadnień życia zbiorowego, a także bardzo dobrą umiejętnością formułowania problemów i wyciągania wniosków na podstawie przeczytanych materiałów.
Literatura
Balcerowicz, Leszek, Post-Communist Transition: Some Lessons. Thirty-first Wincott lecture, 8 october 2001, The Institute of Economic Affairs, The Wincott Foundation, London 2002.
Burawoy, Michael, Working in the tracks of state socialism, "Capital and Class", No. 98, Summer 2009, pp. 33 - 64.
Congiu, Massimo, Trade Unions and the Labour Market in Four New European Union Member States (Chapter 8), in: J. Pickles, State and Society in Post-Socialist Economies, London 2008, pp. 158 – 168.
Fowkes, Ben, Ethnicity and Ethnic Conflict in the Post-Communist World, London 2002.
Josephson, Paul R., Would Trotsky wear bluetooth? Technological Utopianism under Socialism, 1917- 1989, The Johns Hopkins University, Baltimore 2010.
Klein, Naomi, The Shock Doctrine: The Rise of Disaster Capitalism, Metropolitan Books, New York 2007 (esp. Chapter 9: Slamming the Door on History: A Crisis in Poland, a Massacre in China, pp. 171 – 193).
Kovács, Zoltán, Cities from socialism to global capitalism: An introduction, „GeoJournal” 49, 1999, pp. 1 - 6.
Sztompka, Piotr, Civilizational Incompetence: The Trap of Post-Communist Societies, "Zeitschrift für Soziologie", Jg. 22, H. 2, April 1933, pp. 85 - 95.
Verdery, Katherine, What Was Socialism and What Comes Next?, Princeton University Press, New Jersey 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: