Social movements / Ruchy społeczne 02.04.D2.EM.SM
1. Definicja i geneza ruchu społecznego
2. Ruchy społeczne a zmiana społeczna
3. Teorie ruchów społecznych
4. Funkcje ruchów społecznych
5. „Stare“ i „nowe“ ruchy społeczne
6. Działanie zbiorowe i tożsamość zbiorowa
7. Metody i instrumenty stosowane przez ruchy społeczne
8. Ruchy społeczne a organizacje społeczne
9. Ruch globalnej sprawiedliwości
10. Solidarność: geneza, charakterystyka i rola
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Student ma poszerzoną wiedzę dotyczącą różnych rodzajów struktur oraz instytucji politycznych, kulturowych i społecznych
Student posiada kompleksową wiedzę z zakresu transformacji społeczno-gospodarczej świata zachodniego w okresie powojennym
Student w sposób wieloaspektowy objaśnia procesy i pojęcia umożliwiające kulturową i polityczną identyfikację jednostki w społeczeństwie
W oparciu o zaawansowaną wiedzę student kompleksowo analizuje i uczestniczy w debacie dotyczącej przeobrażeń ekonomicznych, politycznych i kulturowych oraz ich konsekwencji społecznych
Potrafi przeprowadzić zaawansowaną analizę, a następnie wyjaśnić zachowania człowieka oraz grup społecznych w życiu publicznym w kontekście potrzeb i interesów jednostki oraz grup społecznych
Potrafi skutecznie komunikować się w grupie społecznej oraz dążyć do realizacji celów społecznych i politycznych na poziomie jednostkowym i grupowym
Student samodzielnie i twórczo potrafi wypowiadać się w kwestiach istotnych spraw społeczno-politycznych współczesnego świata
Jest zdeterminowany, by obiektywnie i nie-emocjonalnie oceniać procesy ekonomiczne, polityczne i kulturowe oraz podejmować wysiłek na rzecz reagowania na te procesy
Ma wysoką świadomość znaczenia wartości aktywności obywatelskiej oraz charakteryzuje go zdolność do podejmowania tego rodzaju aktywności w reakcji na deficyty w funkcjonowaniu państwa oraz społeczności międzynarodowej
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny; Prezentacja multimedialna; Dyskusja
Wykład:
51% poprawności z testu
60% poprawności z testu
70% poprawności z testu
80% poprawności z testu
90% poprawności z testu
Ćwiczenia:
Obecność na zajęciach, prezentacja
Obecność na zajęciach, prezentacja, udział w dyskusji
Obecność na zajęciach, dobra prezentacja, udział w dyskusji
Obecność na zajęciach, dobra prezentacja, aktywny udział w dyskusji
Obecność na zajęciach, bardzo dobra prezentacja, aktywny udział w dyskusji
Literatura
D. Della Porta, M. Diani, Social movements. An Introduction, Blackwell Publishing 2006
J.M. Jaspers, Protest. A Cultural Introduction to Social Movements, Polity Press 2014
S. Staggenborg, Social Movements, Oxford University Press 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: