Historia projektowania społecznego II 02.06-DKS-HPS-2
Wykład:
1. Wprowadzenie. Projektowanie społeczne – 1h
2. Uprzemysłowienie. Miasta przemysłowe. Osiedla robotnicze – 1h
3. Osiedla eksperymentalne, wzorcowe. Osiedla Werkbundu – 1h
4. Wynalazki. Silnik spalania wewnętrznego. Rewolucja motoryzacji. Rower – 1h
5. Wynalazki i design na potrzeby wojny. II wojna światowa – 1h
6. Design a propaganda - przypadek nazizmu – 1h
7. Design a propaganda - budynki władzy. Szkoła szwajcarska – 1h
8. Włoski design. Wnętrza. Samochody – 1 h
9. Postmodernizm. High-tech – 1h
10. Biomorfizm – 1h
11. Epoka elektroniki – 1h
12. Ergonomia. Antropometria. Kuchnia laboratoryjna -1h
13. Projektowanie a niepełnosprawność – 1h
14. Green design – 1h
15. Design przyjazny użytkownikowi. Smart design – 1 h
Ćwiczenia:
1. Projektowanie dla społeczeństwa. Psi wybieg – 2 h
2. Mieszkanie wielorodzinne w mieście. Jakość mieszkania – 2 h
3. Osiedla w mieście. Osiedla peryferyjne. Założenia projektowe – 2 h
4. Promocja wynalazku. Idealny rower miejski.– 2 h
5. Rower – zastosowania wojskowe i militarne. Produkcja masowa– 2 h
6. Wizerunek i odbiór społeczny a design – 2 h
7. Budynki użyteczności publicznej. Typografia – 2 h
8. Habitat. Przestrzeń mieszkania – 2 h
9. Miasto szczęśliwe – 2 h
10. Architektura organiczna – 2 h
11. Miejsce wzajemnej komunikacji – 2 h
12. Strefa kuchenna – 2 h
13. Strefy dostępności – 2 h
14. Eko projektowanie – 2 h
15. Rewitalizacja – 2 h
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
1. właściwą terminologię dotyczącą historii designu i projektowania społecznego w XX i XXI wieku (K_W01)
2. historię designu w wybranym zakresie (K_W01, K_W03)
3. celowość prowadzenia badań zarówno na etapie koncepcji, jak i w trakcie użytkowania danego produktu (K_W07)
4. potrzebę badań i analiz rozwiązań projektowych pod kątem społecznym, przydatności społecznej (K_W08)
5. potrzebę przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu (K_W08)
6. potrzebę podejmowania działań projektowych w celu doskonalenia rozwiązań technicznych i technologicznych aby osoby niepełnosprawne zyskiwały niezależność, możliwość samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie (K_W08)
7. zagadnienia związane z ergonomią (K_W08)
8. potrzebę komunikacji pomiędzy branżami związanymi z szeroko rozumianym projektowaniem a odbiorcami (K_W09)
9. podstawową wiedzę na temat roli kultury, sztuki i designu w życiu społecznym (K_W06)
10. zasady funkcjonowania sieci komputerowej i internetowej oraz możliwości ich wpływu na społeczeństwo (K_W14)
Umiejętności: absolwent potrafi
1. dostrzec nieprawidłowości w funkcjonowaniu istniejących rozwiązań projektowych w kontekście społecznym (K_W01, K_W05)
2. przeprowadzić krytyczną analizę przydatności konkretnego założenia projektowego, np. osiedla, mieszkania, sprzętu (K_W03)
3. wykorzystać wiedzę z zakresu ergonomii w otaczającym człowieka środowisku pracy i wypoczynku (K_W03)
4. poddać je dyskusji, proponując własne, nowatorskie rozwiązania i udoskonalenia (K_W04)
5. zaproponować udoskonalenia w istniejącym rozwiązaniu projektowym i przedstawić je w postaci graficznej i opisowej (K_W04)
6. stosować proste schematy i szkice w celu przedstawienia własnej koncepcji projektowej (K_W06)
7. szeregować i grupować pewne cechy lub wady produktu (K_W06)
8. brać udział w dyskusji na temat metod ulepszania istniejącego rozwiązania projektowego (K_W04)
9. podejmować konstruktywną krytykę rozwiązań projektowych lub działań artystycznych, które miały miejsce w okresie od przełomu XIX wieku do czasów współczesnych i wywarły wpływ na społeczeństwo (K_W09)
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
1. ciągłego uzupełniania i aktualizacji wiedzy na temat projektowania społecznego (K_K01)
2. krytycznej oceny posiadanej z tego zakresu wiedzy i doskonalenia swoich umiejętności (K_K01)
3. wykorzystywania zdolności twórczego myślenia i zmiany dotychczasowego sposobu postrzegania niektórych rozwiązań projektowych oraz zjawisk społecznych (K_K02)
4. podejmowania pracy zespołowej w interdyscyplinarnym środowisku (K_K03)
5. odpowiedzialnego i sprawnego zarządzania pracą w zespole (K_K03)
6. podejmowania działań mających na celu eliminację zjawiska wykluczenia społecznego (K_K04)
7. zasięgania opinii ekspertów w danej dziedzinie, np. projektowej (K_K04)
8. samodzielnego i kreatywnego poszukiwania odpowiedzi i optymalnych rozwiązań projektowych (K_K05)
9. analizowania istniejących rozwiązań projektowych oraz własnych koncepcji pod kątem społecznym (K_K06)
10. analizy przestrzeni społeczno-kulturowej danej społeczności (K_K08)
11. uczestnictwa w różnych formach życia kulturalnego (K_K08)
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
WYKŁAD:
Zaliczenie pisemne (test)
ĆWICZENIA:
Ćwiczenia indywidualne i grupowe
Aktywność na ćwiczeniach
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
WYKŁAD:
Ocena pozytywna – uzyskanie co najmniej 51% wartości punktów
[0-50% (2,0); 51-60% (3,0); 61-70% (3,5), 71-80% (4,0), 81-90% (4,5); 91-100% (5,0)
ĆWICZENIA:
Ćwiczenia indywidualne etapy (25%)
Ćwiczenia indywidualne końcowe (30%)
Ćwiczenia grupowe – aktywność (45%)
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Lakshmi B., Design XX wieku, Główne nurty i style we współczesnym designie, ABE Marketing, Warszawa, 2006
Rybczyński W., Jak działa architektura, Karakter, Kraków, 2014
Rybczyński W., Dom: krótka historia idei, Karakter, Kraków, 2015
Kuang C., User friendly : jak niewidoczne zasady projektowania zmieniają nasze życie, pracę i rozrywkę, Wydawnictwo Karakter, Kraków, 2022
Stratigakos D., Dom Hitlera, Wielka Litera, 2017
Panati C., Niezwykłe dzieje zwykłych rzeczy, Książka i Wiedza, Warszawa, 2004
Kopaliński W., Opowieści o rzeczach powszednich, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa, 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: