Ikonosfera i kompetencje wizualne 02.06-DKS-IKW
Celem zajęć jest również zdobycie przez studentów praktycznych umiejętności wykorzystywania materiałów wizualnych (fotografii, filmu, blogu/vlogu) w procesie badawczym oraz nabycie umiejętności analizy formalnej, semiotycznej i kontekstualnej kulturowych wytworów wizualnych.
Tematy zajęć:
Multisensoryczność rzeczywistości.
Zwrot piktorialny w naukach społecznych. Kultura wizualna w refleksji naukowej (Walter Benjamin, Roland Barthes, Susan Sontag, John Tagg, Nicholas Mirzoeff).
Ikonosfera i socjosfera jako najważniejsze poziomy kultury wizualnej.
Techniki wizualne a badania terenowe. Fotografia i film jako narzędzia badawcze:
Visual Critical Methodology – analiza formalna, semantyczna i krytyczna analiza obrazu. Wizualność jako narzędzie propagandy.
Projektowanie, kreowanie i zawłaszczanie przestrzeni na poziomie komunikatów wizualnych.
Projektowanie społeczne a projektowanie graficzne. Społeczny wymiar typografii.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna i rozumie pojęcie kultury wizualnej i ikonosfery. Potrafi przedstawić najważniejsze społeczne i kulturowe aspekty tych terminów.
Student ma wiedzę na temat wpływu kultury wizualnej na procesy kulturowe, społeczne i ekonomicznych zachodzące w przestrzeni życia społecznego.
Student zna narzędzia badawcze stosowane w badaniach społecznych nad kulturą wizualną i ikonosferą.
Student ma wiedzę na temat wpływu komunikatów wizualnych, ze szczególnym uwzględnieniem fotografii i typografii na tworzenie rzeczywistości społecznej, także wirtualnej (np. media społecznościowe).
Umiejętności:
Student potrafi dokonać krytycznej obserwacji i interpretacji zjawisk tworzących kulturę wizualną, szczególnie na poziome ikonosfery.
Student potrafi wykorzystać narzędzia analityczne ukierunkowane do badania kultury wizualnej w celu zanalizowania i interpretacji zjawisk społecznych zachodzących w przestrzeni życia społecznego: na poziomie mikro i makrospołecznych.
Kompetencje społeczne:
Student stosuje zróżnicowane strategie interpretacyjne, pozwalające opisywać i analizować kulturę wizualną i ikonosferę. Jest otwarty na nowe idee i odmienne spojrzenia na kulturę wizulną.
Kryteria oceniania
Bieżące przygotowywanie się do zajęć, merytoryczny udział w dyskusji. Obecność na zajęciach. Wykonanie projektu zespołowego.
Egzamin ustny.
Praktyki zawodowe
nie odtyczy
Literatura
Artieres P., Rodak P., 2010, Antropologia pisma. Od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
Bergstöm B. (2009) Komunikacja wizualna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Bogunia-Borowska M., Sztompka P. (red.) Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej. Kraków: Znak
Dębowski P., Mrowczyk J., 2015, Widzieć/wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie. Kraków: Karakter.
Ferenc T. (2006) Odwaga patrzenia. Eseje o fotografii. Łódź:
galeria f5
Mirzoef N., 2016, Jak zobaczyć świat, Kraków: Karakter
Olechnicki K., 2003, Antropologia obrazu. Warszawa: Oficyna Naukowa
Rose, G., 2010, Interepretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: