Metody i techniki badań społecznych II 1 02.06-DKS-MTBS-2
Wykłady:
A. Problematyka wykładu:
1. Wprowadzenie w tematykę badań jakościowych, omówienie tematyki zajęć. 2h
2. Użyteczność badań jakościowych na rynku pracy (komercyjne i niekomercyjne zastosowania, przykłady) - 2 h
3. Projektowanie badania jakościowego - forumowanie pytań badawczych, podstawowe elementy procesu badawczego, słabe i mocne strony badań jakościowych, zalety i wady triangulacji. 2h
4. Badania terenowe – powstanie i rozwój podejścia, współczesne zastosowania, relacja badacz - badani. 2h
5. Obserwacja jako metoda w badaniach społecznych. Tradycyjne i nowe formy i zastosowania. Shadowing, Tajemniczy klijent. 4h
6. Wywiad: tradycje badawcze, techniki wywiadu, przygotowanie do wywiadu i przykłady zastosowań. 4 h
7. Badania biograficzne, oral history – historia, zastosowania, przykłady 2h.
8. Studium przypadku – podejście, typy, przykłady . 2h
9. Badania uczestniczące - action research, przykłady zastosowań. 2h
10. Autoetnografia i co-autortnografia . 2h
11. Badania wizualne w socjologii. Podejścia. Przykłady. Zastosowania. 2h
12. Netnografia - wykorzystanie internetu w badaniach jakościowych - 2 h.
13. Etyczne problemy w badaniach jakościowych. 2h
Ćwiczenia/Konwersatoria/Warsztaty:
1. Projektowanie badania jakościowego. Etapy, harmonogram, kosztorys: 2h
2. Metody, techniki i narzędzia w badaniach jakościowych: - wywiad – przygotowanie scenariusza, przeprowadzanie różnych typów wywiadów: 4h
3. Metody, techniki i narzędzia w badaniach jakościowych: - obserwacja – przygotowanie do obserwacji, arkusze obserwacji, różne techniki wspomagające, przykłady badań „tajemniczy klient”, mini próby badawcze itp. 4h
4. Metody, techniki i narzędzia w badaniach jakościowych: - badania w działaniu – stosowane techniki, narzędzia pomocnicze, procedury: 4h
5. Metody, techniki i narzędzia w badaniach jakościowych: - wywiady fokusowe, scenariusz badania fokusowego, próba badania, zasady pracy moderatora, 2h
6. Metody, techniki i narzędzia w badaniach jakościowych: - badania wizualne, 4h
7. Badania netnograficzne - poszukiwanie wartościowych danych jakościowych w internecie - 2h
8. Plan i techniczne aspekty organizacji pracy w terenie 2h
9. Podstawy weryfikacji, selekcji i analizy danych jakościowych – 2h
10. Raport z badań jakościowych, zasady przygotowania, stałe i zmienne elementy, prezentacja wyników - 2h
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W08 Egzamin ustny/lub pisemny Student potrafi scharakteryzować czym wyróżnia się jakościowe podejście w badaniach społecznych, wymienić i opisać metody badań społecznych stosowane w podejściu jakościowym oraz zrozumie etyczne aspekty badań jakościowych.
K_U03 Aktywność w czasie zajęć, rozwiązywanie zadań, przygotowywanie projektów narzędzi badawczych oraz próby ich realizacji w badaniu pilotażowym, przygotowywanie raportów z badań. Student ma umiejętności: wybrania właściwego podejścia metodologicznego do określonego tematu badawczego; zastosowania różnych technik w badaniach jakościowych;
K_U15 Aktywność w czasie zajęć. Próby badań terenowych – oraz analizy wyników. Student ma umiejętność zaprojektowania i wdrożenia projektu badawczego opartego na jakościowym podejściu badawczym dla przykładowego partnera społecznego (firmy, organizacji, itp.) pod kątem rozwiązania konkretnego problemu społecznego. Przygotowania prezentacji wyników badań w postaci raportu.
K_K04 Dyskusja i aktywność w czasie zajęć. Student ma: pogłębioną świadomość możliwości i ograniczeń stosowania badań społecznych w praktyce; gotowość do inicjowania i projektowania badań społecznych oraz poczucie odpowiedzialności za podejmowane decyzje; chęć dzielenia się wiedzą socjologiczną z profesjonalistami i laikami.
Kryteria oceniania
Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę:
- wykonywanie zadań cząstkowych - 50%,
- przygotowanie do zajęć - 25%,
- aktywność na zajęciach - 25%
Egzamin ustny/pisemny
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Metody badań jakościowych, t.1 i 2 red. Denzin N i Lincoln Y, PWN 2009 (wybrane rozdziały)
- David Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, PWN 2008.
- David Silverman, Interpretacja badań jakościowych, PWN 2010.
- Badania jakościowe. t.1. Podejścia i teorie, red. D. Jemielniak, Warszawa 2012.
- Badania jakościowe. t.2. Metody i narzędzia, red. D. Jemielniak, Warszawa 2012.
- Uwe Flick, Projektowanie badania jakościowego, PWN, 2010.
- Martyn Hammersly, Paul Atkinson, Metody badań terenowych, Poznań 2000.
- Graham Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, PWN, Warszawa 2011.
- Michale Angrosino, Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN, Warszawa 2010.
- R.U.Kozinets, Netografia. Badania etnigraficzne on-line. PWN 2012.
- Steinar Kvale, InterViews - wprowadzenie do wywiadu jakościowego.
- Markus Banks, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN Warszawa 2009.
- A. Sułek, ogród metodologii socjologicznej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: