Analiza danych zastanych 02.06-S-ADZ
Wyposażenie w wiedzę na temat wykorzystania danych zastanych w praktyce badawczej
Wyposażenie w wiedzę na temat sposobu projektowania i realizacji badań wykorzystujących dane zastane
Wykształcenie umiejętności projektowania i realizacji badania wykorzystującego dane zastane
Wykształcenie umiejętności przygotowywania wystąpień publicznych
Uwrażliwienie na zagadnienia etyczne obowiązujące w nauce
Treści programowe wykładu:
1. Dane pierwotne i wtórne, wady i zalety wykorzystywania danych zastanych w praktyce badawczej, powody wyszukiwania danych zastanych
2. Typy danych zastanych
3. Sposoby analizy danych zastanych
4. Możliwości wykorzystywania danych zastanych
5. Problem rzetelności danych zastanych
6. Archiwizacja danych empirycznych
7. Sposoby prezentacji i wizualizacji danych zastanych
Treści programowe ćwiczeń:
1. Wykorzystanie badań międzynarodowych
2. Analiza danych wizualnych
3. Analiza treści
4. Internet i Big Data
5. Bazy danych – np. GUS, EUROSTAT, BIP, ośrodki badania opinii publicznej, Światowy Sondaż Wartości, Europejski Sondaż Wartości, Diagnoza Społeczna
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - w wyniku przeprowadzonych zajęć student/studentka powinien/powinna:
- posiadać wiedzę na temat wykorzystania danych zastanych w praktyce badawczej
- znać zasady przygotowania i realizacji projektu badawczego wykorzystującego dane zastane
Umiejętności - w wyniku przeprowadzonych zajęć student/studentka potrafi:
- sformułować problem badawczy adekwatny do badań wykorzystujących dane zastane
- wyszukać, ocenić i analizować informacje pochodzące z danych zastanych oraz literatury socjologicznej
- kreatywnie, samodzielnie poszukiwać nowatorskich metod i narzędzi pracy socjologa
- zaprojektować badanie wykorzystujące dane zastane
- zaprezentować publicznie wyniki swoich badań
Kompetencje społeczne - w wyniku przeprowadzonych zajęć stu-dent:/studentka
- potrafi rzeczowo argumentować swoje racje w dyskusji
- akceptuje konieczność krytycznego podejścia do zasobów informacyjnych
- przy realizacji badań postępuje zgodnie z zasadami etycznymi obowiązującymi w nauce
Kryteria oceniania
Merytoryczne przygotowanie do zajęć, wykonywanie zadań w trakcie zajęć
Literatura
Literatura podstawowa:
- Frankfort-Nachmias C., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001 (wybrane fragmen-ty)
- Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003, 2007 (wybrane fragmenty)
- Inglehart Ronald, Kultura a demokracja w: Kultura ma znaczenie. Jak wartości wpływają na rozwój społeczeństw, red. Harrison L.E., Huntington S.P., Poznań 2003
- Sztompka Piotr, Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Warszawa 2006 (wybrane fragmenty)
- Żulicki R., Potencjał Big Data w badaniach społecznych, Studia Socjologiczne 3/2017
Literatura uzupełniająca:
- Inglehart Ronald, Norris Pippa, Wzbierająca fala. Równouprawnienie płci a zmiana kulturowa na świecie, Warszawa 2009 (wybrane fragmenty)
- Domański Henryk, Społeczeństwa europejskie. Stratyfikacja i systemy wartości, Warszawa 2009 (wybrane fragmenty)
- Modzelewski Wojciech, Jak się różnicy, jak się zmieniamy? Współczesny świat w sondażach międzynarodowych, Warszawa 2009 (wybrane fragmenty)
- Jemielniak D., Socjologia 2.0: o potrzebie łączenia Big Data z etnografią cyfrową, wyzwaniach jakościowej socjologii cyfrowej i systematyzacji pojęć, Studia Socjologiczne 2/2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: