Analiza krytyczna tekstu 02.06-S-AKT
Treści programowe:
Zwrot lingwistyczny w naukach społecznych. Język a rzeczywistość społeczna.
Pojęcia: dyskursu, analizy konwersacyjnej, analizy dyskursu i krytycznej analizy dyskursu. Rodzaje dyskursów (np. dyskurs prywatny, publiczny, medialny, polityczny, naukowy).
Funkcje perswazyjne języka – język propagandy politycznej, język reklamy. Werbalne środki perswazji (stereotypizacja, ramo-wanie, wartościowanie, presupozycje itp.)
Tabloidyzacja we współczesnej komunikacji masowej – manipulacja słowem i obrazem, prywatny i publiczny punkt widzenia, antropocentryzm, oralność przekazu.
Agresja językowa i wulgaryzacja języka. Mowa nienawiści.
Wizualność tekstów komunikacji masowej - stare i nowe media
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć:
Student zna i rozumie rolę języka w konstruowaniu rzeczywistości społecznej – na poziomie mikro i makrospołecznym.
Student wymienia i opisuje językowe strategie perswazyjne.
Student wymienia i opisuje cechy charakterystyczne dla różnego typu dyskursów, np. publicznego i prywatnego, medialnego, polityki.
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć:
student objaśnia relację między językiem a rzeczywistościa społeczną
student objaśnia społeczne funkcje propagandy oraz konsekwencje jej istnienia
student potrafi zebrać i zweryfikować materiał badawczy do analizy dyskursu i krytycznej analizy dyskursu
student potrafi zastosować najważniejsze metody analizy dyskursu medialnego (na poziomie obrazu i tekstu)
student rozpoznaje agresję językową i mowę nienawiści
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć:
student jest gotowy do świadomego odczytywania tekstów perswazyjnych
student ma pogłębioną świadomość na temat przyczyn i konsekwencji społecznych istnienia agresji językowej i mowy nienawiści
student wykazuje dojrzałość we własnych działaniach językowych w przestrzeni medialnej
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z przedmiotu składa się:
w 50% z aktywnego uczestniczenia w zajęciu w oparciu o merytoryczne przygotowani na podstawie przygotowanych przez studenta tek-stów zaleconych przez prowadzącą zajęcia do indywidualnej pracy oraz w 50% z oceny pracy zaliczeniowej.
Ocena pisemnej pracy zaliczeniowej.
Praca zaliczeniowa jest samodzielnie wykonaną analizą dyskursu medialnego.
Ocenie podlega:
- wybór tematu/ problematyki badań przez studenta
- dobór materiału analitycznego przez studenta
- poprawność wykonanej analizy za pomocą zaproponowanych podczas zajęć narzędzi analitycznych
- krytyczność zaprezentowanego wywodu
- oryginalność zaprezentowanego wywodu
Literatura
Benveniste E.,1980, Struktura języka i struktura społeczna [w:] M. Głowiński (red.) Język i społeczeństwo. Warszawa: Czytelnik
Benton T., Craig I.,2003, Filozofia nauk społecznych. Od pozytywizmu do postmodernizmu. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Wyższej Szkoły Edukacji TWP
Berger P.L., Luckmann T.,1983, Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: PIW
Bernstein B.,1980, Socjolingwistyka a społeczne problemy kształcenia [w:] M. Głowiński (red.) Język i społeczeństwo. Warszawa: Czytelnik
Bralczyk J.,2000, Język na sprzedaż. Warszawa – Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta
Bralczyk J. ,2003, O języku polskiej propagandy politycznej lat siedemdziesiątych. Warszawa: Wydawnictwo Trio
Czyżewski M., Kowalski S., Piotrowski A., 1997, Rytualny chaos. Studium Dyskursu Publicznego. Kraków: Wydawnictwo Aureus
Dijk van T.A, 2001, Badania nad dyskursem [w:] T. A. van Dijk (red.) Dyskurs jako struktura i proces. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Lisowska-Magdziarz M., 2006, Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Kraków
Piekot T.,2006, Dyskurs polskich wiadomości prasowych. Kraków: Universitas
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: