Etyczne problemy zawodu socjologa 02.06-S-EPZS
TREŚCI KSZTAŁCENIA (tematy zajęć):
Problematyka wykładu:
Wprowadzenie. Omówienie zasad zaliczenia przedmiotu.
1.Kwestie definicyjne.
2. Źródła dylematów etycznych w badaniach socjologicznych: przykłady badań.
3.Elementarne standardy zawodowego postępowania.
4. Międzynarodowe i krajowe regulacje prawne związane z prowadzeniem badań społecznych.
5.Ogóle zasady regulujące prowadzenie badań socjologicznych.
6. Społeczne skutki prowadzenie badań socjologicznych i ich wymiar etyczny.
7.Problem badań,w których jednym z elementów jest oszukiwanie (okłamywanie).
8. Program kontroli pracy ankieterów i jego wymiar etyczny.
9.Podsumowanie.
Ćwiczenia.
1. Fundamenty filozoficznej koncepcji rzeczywistości.
2. Problematyka wartości.
3. Koncepcja prawdy.
4. Różne ujęcia wartości.
5. Nurty antropologii personalistycznej.
6. Poznanie – język – prawda.
7. Normy społeczne i etyczność.
8. Nurty myśli etycznej i źródła jej różnorodności.
9. Przedrozumienie.
10. Katalogi etyczne w socjologii.
11. Problemy zarysowane w Kodeksie Etyki Socjologa (krytyczne recenzje Kodeksu).
12. Wybrane problemy etyczne zawodu socjologa – analiza i dyskusja wokół praktycznych trudności napotykanych w procesie badawczym.
13. Wybrane problemy etyczne zawodu socjologa – etyka w wywiadach.
14. Wybrane problemy etyczne zawodu socjologa – etyka w badaniach jakościowych.
15. Etyka i polityka badań społecznych: Zasada dobrowolności badań, udzielania pełnej informacji; anonimowość a poufność badań; zapoznanie z kontrowersyjnymi etycznie badaniami (m.in. Milgram, Zimbardo).
16. Manipulacja wynikami sondaży.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne.
Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej.
Posiada podstawową wiedzę o normach i regułach w życiu społecznym, organizujących instytucje i struktury społeczne.
W czasie studiów kieruje się zasadami etycznymi w sposób odpowiedzialny i dojrzały podchodząc do wykonywania obowiązków studenckich.
W relacjach ze studentami, pracownikami uczelni i innymi współpracownikami okazuje szacunek.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach. Aktywny udział w zajęciach, lektura, indywidualne lub grupowe przygotowywanie i prezentacja wybranych tematów,.
Egzamin: praca pisemna nt, Problemów, trudności i dylematów etycznych w prowadzonych pracach licencjackich.
Literatura
Literatura podstawowa:
• S. Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 1990.
• Kodeks Etyki Socjologa, uchwalony przez Walne Zgromadzenie Delegatów PTS dnia 25 marca 2012 r.
• E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
• Anzenbacher, Wprowadzenie do etyki, Kraków 2008.
Literatura uzupełniająca:
• S. Kvale, Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2010.
• U. Flick, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.
Kodeks postępowania w dziedzinie badań rynkowych i społecznych. Europejskie Stowarzyszenie Badaczy Opinii i Rynku (ESOMAR).1976. Amsterdam.
Program Kontroli Jakości pracy ankieterów. Warszawa 2018. PTS.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: