Historia myśli społecznej 02.06-S-HMS
1. Pre-socjologiczna myśl społeczna od starożytności do idei oświeceniowych.
2. Filozofia społeczna Oświecenia: Francja, Anglia i Niemcy.
3. Porewolucyjna myśl społeczna a teoria społeczeństwa: konserwatyzm, liberalizm, socjalizm.
4. Reformatorzy społeczni.
5. Teoria społeczna H. de Saint-Simona.
6. Materializm historyczny K. Marksa i F. Engelsa.
7. Idea epoki pozytywistycznej: socjologia A. Comte’a.
8. Ewolucjonizm: H Spencer i jego system socjologiczny.
9. Psychologizm i psychoanaliza.
10. Socjologizm. Myśli i dzieła Emile’a Durkheim:a.
11. Historyzm: myśl W. Dilthey’a i H. Rickerta.
12. Socjologia humanistyczna: F. Tönnies, G. Simmel i socjologia rozumiejąca M. Webera.
13 Socjologia amerykańska: pragmatyzm, społeczny, amerykańska socjologia opisowa szkoła chicagowska.
14. Socjologia polska: przełom XIX i XX wieku.
15. Podsumowanie zajęć.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Zna wybrane koncepcje społeczeństwa, uwzględniając ich historyczno-kulturowy kontekst
2. Zna spory teoretyczne i metodologiczne w socjologii oraz historyczne konteksty, w których były rozwijane główne teorie
3. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, podejściami badawczymi i pojęciami właściwymi dla socjologii w opisie i analizie problemów społecznych
4. Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii i pozyskiwać dane do analizowania określonych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych)
5. Rozumie i docenia znaczenie samodzielnego, permanentnego poszerzania wiedzy i umiejętności z zakresu socjologii i dziedzin pokrewnych
6. Dostrzega i rozumie wartość dziedzictwa i dorobku socjologii, swoją postawą przyczynia się do rozwoju wiedzy socjologicznej, będąc zorientowanym na nowatorskość oraz wysoki poziom warsztatu socjologicznego; jest otwarty na podejmowanie krytycznej analizy dotychczasowych teorii i koncepcji socjologicznych, odważnie formułuje własne tezy i argumenty
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach. Podstawą uzyskania zaliczenia z ćwiczeń jest pozytywne zaliczenie dwóch kolokwiów oraz aktywny udział w spotkaniach. Egzamin pisemny w formie testu .
Literatura
Andrzej Furier (red.), Od Platona do Webera. Wybór tekstów źródłowych z myśli społecznej i socjologicznej, Szczecin 2002.
Jerzy Szacki, Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe, Warszawa 2002.
Jan Szczepański, Socjologia. Rozwój problematyki i metod. Warszawa 1967.
Sto lat socjologii polskiej .Od Supińskiego do Szczepańskiego, .Wybór tekstów pod red. Jerzego Szackiego. Warszawa 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: