Historia myśli społecznej i socjologii 02.06-S-HMSS
Wykłady:
1.. Zwrot pozytywistyczny w myśleniu o społeczeństwie: socjologia A. Comte’a.
2. Teorie i metody badań reformatorów społecznych.
3. Socjologia ewolucjonistyczna: socjologia H. Spencera.
4. Koncepcja socjologiczna K. Marksa.
5. Socjologia naturalistyczna.
6. Kierunki i teorie psychologistyczne w socjologii.
7. Teoria socjologiczne V. Pareto.
8. Socjologizm. Emile Durkheim
9. Socjologia humanistyczna: F. Tönnies, F.Znaniecki.
10. Socjologia rozumiejąca M. Webera.
11.G. Socjologia formalna: G. Simmel.
12. Amerykańska socjologia opisowa.
13. Socjologia polska: od pierwszych początków do okresu międzywojennego.
Ćwiczenia/Konwersatoria/Warsztaty:
1. Presocjologiczna myśl społeczna - Platona i Arystotelesa. Koncepcje społeczeństwa: - wizja polis.
2. Państwo jako wspólnota wartości chrześcijańskich Św. Augustyna oraz średniowieczna idea społeczeństwa (organicyzm) w myśli Św. Tomasza z Akwinu.
3. E.Nicollo Machiavelli związki polityki z moralnością.
4. Idea prawa naturalnego XVII wieku: koncepcja stanu naturalnego i umowy społecznej Thomasa Hobbesa i Johna Locka.
5. Filozofia społeczna Oświecenia: Monteskiusz - potęga socjologicznej wyobraźni, Jan Jakub Rousseau piewca natury i wolności.
6. Teoria społeczna Claude’a Henriego de Saint-Simona: idea nauki społecznej, społeczeństwo industrialne – dychotomia struktury społecznej.
7. Idea epoki pozytywistycznej. Projekt socjologii Augusta Comte’a: hierarchizacja nauk, statyka i dynamika społeczna, nauki przyrodnicza a socjologia.
8. Myśl socjologiczna Emila Durkheima: ewolucja społeczeństwa od definiowanego przez solidarność mechaniczną do definiowanego przez solidarność organiczną. 9
9.Kolokwium pisemne. Podsumowanie zajęć
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pojęcia socjologii oraz ich teoretyczne odniesienia, wybrane koncepcje człowieka (filozoficzne, psychologiczne, socjologiczne) oraz wybrane koncepcje społeczeństwa w kontekście ich historycznego rozwoju.
Rozumie relację człowiek – społeczeństwo (jednostka w społeczeństwie, społeczeństwo w jednostce).
Umiejętności
K_U01
Potrafi wyszukiwać, weryfikować, selekcjonować, analizować i interpretować informacje o zjawiskach społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych), wykorzystując podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii, dane pochodzące z literatury socjologicznej, dyscyplin pokrewnych oraz dane statystyczne w ramach statystyki opisowej i indukcyjnej.
Kompetencje społeczne
K_K01
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, będąc otwartym na nowe idee, wykazując gotowość do podejmowania dyskusji i zmiany opinii na podstawie dostępnych danych i racjonalnych argumentów.
Kryteria oceniania
K_W01
Aktywność na zajęciach;
Kolokwium pisemne;
Egzamin
a. Merytoryczny głos w dyskusji w czasie zajęć (aktywność 40%)
b. Student zna wybrane koncepcje człowieka i społeczeństwa w kontekście ich historycznego rozwoju (kolokwium pisemne 60 %)
c. Egzamin końcowy
K_U01
K_K01
Aktywny udział w dyskusji w czasie zajęć
Student na forum grupy zabiera głos posługuje się tekstem źródłowym uzasadniając swoje zdanie.
Literatura
WYKŁAD
Literatura obowiązkowa
J. Szacki, Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe, Warszawa 2002.
Sto lat socjologii polskiej. Od Supińskiego do Szczepańskiego. Wybór tekstów pod red. Jerzego Szackiego. Warszawa 1995.
ĆWICZENIA/KONWERSATORIUM/WARSZTATY
Literatura obowiązkowa:
1.Furier, A. (red.),(2002). Od Platona do Webera. Wybór tekstów źródłowych z historii myśli społecznej i socjologicznej. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
2. Lukes, S. (2012). Durkheim. Życie i dzieło. Oficyna Naukowa. Warszawa, (wybrane fragmenty).
3. Szacki, J. (2005). Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe. Wydawnictwo Naukowe PWN.
4. Solecki. S (2000) Historia Europejskiej myśli społecznej, Wybór tekstów źródłowych, Rzeszów, (wybrane fragmenty).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: