Logika 02.06-S-L
A. Problematyka wykładu:
1. Elementy teorii nazw: podział nazw, treść i zakres nazwy
2. Stosunki między zakresami nazw.
3. Pojęcie zbioru w sensie mereologicznym i dystrybutywnym, diagramy Venna
4. Relacje binarne między zbiorami: zawieranie (właściwe), krzyżowanie, rozłączność, tożsamość.
5. Sylogistyka: język, budowanie schematów zdań, badanie niezawodności trybów sylogistycznych, kwadrat lo-giczny dla zdań kategorycznych;
6. Błąd formalny i materialny.
7. Rodzaje definicji, podstawowe błędy w definiowaiu
8. Pojęcie kategorii syntaktycznej; kategorie wyrażeń językowych: nazwy, zdania, funktory
9. Język naturalny i formalny, metajęzyk
10. Wprowadzenie do logiki formalnej: klasyczny rachunek zdań (KRZ); język KRZ; budowanie schematów zdań na gruncie KRZ;
11. tautologia i kontrtautologia (położenie nacisku na wybrane tautologie),
12. metody badania tautologiczności formuł.
B. Problematyka ćw.:
1. Relacje binarne między zbiorami – rozpoznawanie i opis przypadków w języku Teorii Mnogości i w języku pol-skim,
2. Sylogistyka: zapis i analiza zadanych rozumowań. Dyskusja błędów.
3. Klasyczny Rachunek Zdań: zapis formalny rozumowań, sprawdzanie tautologiczności formuł, twierdzenie o peł-ności KRZ i znaczenie tautologii w KRZ..
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
• Zdefiniować sylogizm;
• wymienić i opisać cztery figury sylogizmu;
• ocenić poprawność danego sylogizmu wska-zać przyczyny ewentualnego błędu w sylogi-zmie;
• Scharakteryzować tautologię KRZ;
• wskazać przyczyny ewent. błędu danego ro-zumowania w KRZ;
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć
Umiejętność:
• Wytłumaczyć przyczyny błędu w przedstawio-nym rozumowaniu
• zastosować reguły poprawności sylogizmu ka-tegorycznego do oceny rozumowania
• wdrożyć przyjęte wartościowania do formuły KRZ
• sformułować i zapisać opis relacji między dwoma zbiorami w języku polskim i w języku teorii mnogości
• wykorzystywać wiedzę o funktorach KRZ do oceny rozumowań w jego języku
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
• pogłębioną świadomość zagadnień logicznych
• gotowość do krytycznej oceny podstawowych rozumowań
• aktywność w zakresie oceny rozumowań
• rozwagę w zakresie formułowania rozumowań
Kryteria oceniania
Kolokwium zaliczeniowe, ocena aktywności podczas zajęć
Literatura
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
Wykaz literatury
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
1. Materiały własne prowadzącego
2. Zygmunt Ziembiński, Logika praktyczna, PWN, Warszawa 1974
(i wszystkie wyd. późniejsze; zalecane wyd. 2007 z aneksem Kazimierza Świrydowicza).
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
1. Barbara Stanosz, Ćwiczenia z logiki, PWN, wyd. 3, Warszawa 1975
(i wszystkie wyd. późniejsze)
2. Ewa Żarnecka-Biały, Mała logika, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, wyd.3, Kraków 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: