Metody i techniki badań społecznych I 02.06-S-MTBS-1
Celem kursu jest zapoznanie studentów z ilościowym paradygmatem badań społecznych; przygotowanie studentów do samodzielnego przygotowania oraz realizacji ilościowych badań społecznych.Tematyka poruszana w czasie zajęć - 1. Projektowanie badań naukowych – typy projektów badawczych, ich składniki, kryteria wyboru, 2. Konceptualizacja i operacjonalizacja problemu badawczego, 3. Eksperyment w naukach społecznych, 4. Projektowanie badania ilościowego (np. konstruowanie narzędzi, dobór próby), 5. Realizacja badania ilościowego (np. prowadzenie wywiadu kwestionariuszowego), 6. Analiza ilościowych danych empirycznych, 7. Problemy etyczne w badaniach społecznych
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - w wyniku przeprowadzonych zajęć student/studentka:
- posiada wiedzę na temat metod i technik ilościowych badań społecznych
- zna zasady przygotowania i realizacji ilościowego projektu badawczego
Umiejętności - w wyniku przeprowadzonych zajęć student/studentka potrafi:
- sformułować problem badawczy adekwatny do badań ilościowych
- opracować narzędzia do ilościowych badań społecznych
- zaprojektować ilościowy projekt badawczy
- zaprezentować publicznie założenia projektu badawczego
Kompetencje społeczne - w wyniku przeprowadzonych zajęć student/studentka:
- potrafi współpracować z grupą przy realizacji zadań
- potrafi rzeczowo argumentować swoje racje w dyskusji
- przy realizacji badań postępuje zgodnie z zasadami etycznymi obowiązującymi w nauce
Kryteria oceniania
- kolokwium lub zaliczenie ustne
- wykonywanie zadań w trakcie zajęć
- merytoryczny udział w dyskusji
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Frankfort-Nachmias C., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001
2. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003, 2007
3. Gruszczyński L., Kwestionariusze w socjologii: budowa narzędzi do badań surveyowych, Katowice 1999, 2003
4. Sawiński Z., Sztabiński F., Sztabiński P., Fieldwork jest sztuką: jak dobrać respondenta, skłonić do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, Warszawa 2005
5. Creswell J.W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013
6. Schuman H., Metoda i znaczenie w badaniach sondażowych, Warszawa 2013
Literatura uzupełniająca:
1. Mayntz R., Holm K., Hubner P., Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Warszawa 1985
2. Mangione T.W., Ankietowanie pocztowe w badaniach marketingowych i socjologicznych, Warszawa 1999
4. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005
5. Sułek A., Eksperyment w badaniach społecznych, Warszawa 1979
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: