Metody i techniki badań społecznych II 02.06-S-MTBS-2
A. Problematyka wykładu:
1. Wprowadzenie w tematykę badań jakościowych. 2h
2. Paradygmaty w badaniach jakościowych. 4h
3. Badania terenowe – powstanie i rozwój podejścia. 4h
4. Obserwacja jako metoda w badaniach społecznych. 2h
5. Badania biograficzne w socjologii 4h.
6. Jakościowe studium przypadku. 2h
7. Badania uczestniczące. 2h
8. Etnografia i Autoetnografia. 2h
9. Metoda wywiadu: tradycje badawcze i przykłady zastosowań. 2h
10. Badania wizualne w socjologii. 2h
11. Teoria ugruntowana – przykłady projektów badawczych. 2h
12. Etyczne problemy w badaniach jakościowych. 2h
B. Problematyka ćw:
1. Projektowanie badania jakościowego. 6h
2. Metody, techniki i narzędzia w badaniach jakościowych: - wywiad 4h
3. Metody, techniki i narzędzia w badaniach jakościowych: - obserwacja 2h
4. Metody, techniki i narzędzia w badaniach jakościowych: - shadowing 2h
5. Metody, techniki i narzędzia w badaniach jakościowych: - badania fokusowe 2h
6. Metody, techniki i narzędzia w badaniach jakościowych: - badania wizualne 4h
7. Plan i techniczne aspekty organizacji pracy w terenie 2h
8. Podstawy weryfikacji, selekcji i analizy danych jakościowych – 4h
9. Raport z badań jakościowych 4h
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (K_W14, K_W15, K_W18)
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
• scharakteryzować czym wyróżnia się jako-ściowe podejście w badaniach społecznych,
• wymienić i opisać metody badań społecz-nych stosowane w podejściu jakościowym.
• zrozumieć etyczne aspekty badań jakościo-wych.
Umiejętności ( K_U04, K_U06, K_U14)
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
• Wybrać właściwe podejście metodologiczne do określonego tematu badawczego.
• Zastosować różne techniki w badaniach ja-kościowych.
• Zaprojektować i wdrożyć projekt badawczy oparty na jakościowym podejściu badaw-czym.
• Przygotować prezentację wyników badań w postaci raportu.
Kompetencje społeczne (K_K04, K_K07, K_K22)
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
• pogłębioną świadomość możliwości i ograni-czeń stosowania badań społecznych w prak-tyce.
• gotowość do inicjowania i projektowania ba-dań społecznych oraz poczucie odpowie-dzialności za podejmowane decyzje.
• Chęć dzielenia się wiedzą socjologiczną z profesjonalistami i laikami.
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin ustny
2. Ćwiczenia:
• aktywność i przygotowanie do zajęć,
• wykonanie pracy zaliczeniowej:
o przeprowadzenie próbki badań i prezentacja ich wyników (pi-semna/ustna)
• ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru
Egzamin:
Ocena z egzaminu zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów za poprawną odpowiedź na pytania egzaminacyjne wg. zasa-dy:
- ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów
- ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów
- ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów
Ćwiczenia:
Ustalanie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzy-mywanych przez studenta w czasie trwania zajęć z:
- aktywności i przygotowania do zajęć -50% oceny końcowej
- wykonanie pracy zaliczeniowej: przeprowadzenie próbki badań i pre-zentacja ich wyników (pisemna/ustna) – 50% oceny końcowej
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć:
- Metody badań jakościowych, t.1 i 2 red. Denzin N i Lincoln Y, PWN 2009.
- David Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, PWN 2008.
- David Silverman, Interpretacja danych jakościowych, PWN 2008.
- Graham Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, PWN, Warszawa 2011.
- Michale Angrosino, Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN, Warszawa 2010.
- Kathy Charmaz, Teoria Ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, PWN, Warszawa 2009.
- Krzysztof Tomasz Konceki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa 2000.
- Martyn Hammersly, Paul Atkinson, Metody badań terenowych, Poznań 2000.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta:
- Badania jakościowe. t.1. Podejścia i teorie, red. D. Jemielniak, Warszawa 2012.
- Badania jakościowe. t.2. Metody i narzędzia, red. D. Jemielniak, Warszawa 2012.
- Uwe Flick, Projektowanie badania jakościowego, PWN, 2010.
B. Literatura uzupełniająca:
- R. U. Kozinets, Netografia. Badania etnigraficzne on-line. PWN 2012.
- Steinar Kvale, InterViews - wprowadzenie do wywiadu jakościowego.
- Markus Banks, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN Warszawa 2009.
- A. Sułek, ogród metodologii socjologicznej, Warszawa,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: