Podstawy jakościowej analizy danych (CAQDA) 02.06-S-PJAD-CAQDA
1. Jakościowa i ilościowa analiza danych (założenia, różnice, zastosowania)
2. Dane jakościowe (dane werbalne i dane wizualne, dane obserwacyjne i etnograficzne)
3. Rola badacza (analityk – badany - użytkownik)
4. Etyka w pracy analitycznej
5. Jakościowa analiza danych – główne podejścia (kodowanie i kategoryzacja, gęsty opis, indukcja i dedukcja, nomotetyzm i idiografia, realizm i konstruktywizm, metodologia teorii ugruntowanej, analiza konwersacji, analiza dyskursu, analiza dokumentów osobistych)
6. CAQDA – rozwój oprogramowania
7. Praca z danymi/na danych – używanie oprogramowania do analiz jakościowych
1. przygotowanie materiału do analizy
2. transkrypcja wspomagana komputerowo
3. dziennik badań
4. przygotowanie projektu, zarządzanie projektem
5. porządkowanie i przeszukiwanie danych, wyszukiwarka słownikowa
6. kodowanie i rodziny kodów, mema
7. noty analityczne, teoretyczne i metodologiczne
8. widoki sieciowe
8. Pisanie raportu z analizy danych jakościowych
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie zasady jakościowej analizy danych oraz wymienia i wyjaśnia podejścia i strategie analizy danych jakościowych.
Student wymienia i definiuje rodzaje danych jakościowych oraz wskazuje różnice pomiędzy nimi i możliwe zakresy ich analizy.
Student wybiera i porównuje dane ze sobą oraz odpowiednio dobiera strategię analizy do rodzaju danych i celu badania.
Student stosuje w pracy analitycznej oprogramowanie komputerowe.
Student jest gotowy do podjęcia pracy w zespole, efektywnie zarządza pracą własną i zespołu wykorzystując w tym celu także nowoczesne technologie.
Student jest odpowiedzialny i prowadzi analizę danych z poszanowaniem zasad etycznych obowiązujących w nauce.
Realizowane efekty kształcenia zgodnie z obowiązującymi efektami kształcenia dla kierunku studiów Socjologia 1-stopnia:
K_W14; K_W22
K_U04; K_U05; K_U06; K_U16
K_K05; K_K08; K_K10; K_K15
Kryteria oceniania
Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest:
przeprowadzenie analizy danych jakościowych z użyciem przyjętej na potrzeby zajęć metodologii: wykonanie wszystkich etapów analizy
wykonanie określonej pracy praktycznej: wykonanie analizy danych z wykorzystaniem oprogramowania Atlas.TI
opracowanie raportu z przeprowadzonej analizy
przygotowanie wystąpienia omawiającego wyniki analizy - ustna prezentacja wyników przed grupą
uzyskanie zaliczenia z kolokwium cząstkowego
zapoznanie się z literaturą obowiązkową
zaangażowanie w pracę zespołową, udział w dyskusji
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
K. Charmaz, Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Warszawa 2009.
J. Niedbalski, Komputerowe wspomaganie analizy danych jakościowych. Zastosowanie oprogramowania NVIVO i ATLAS.TI w projektach badawczych opartych na metodologii teorii ugruntowanej, Łódź 2014.
J. Niedbalski, Odkrywanie CAQDAS. Wybrane bezpłatne programy komputerowe wspomagające analizę danych jakościowych, Łódź 2013.
U. Flick, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.
G. Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: