Podstawy metodologii badań socjologicznych 02.06-S-PMBS
Studenci zapoznają się z podstawami metodologii badań socjologicznych. Poznają kluczowe pojęcia, logikę procesu badawczego, rozumieją istotę pojęć, teorii, wskaźników. Zapoznają się także ze sposobami pojmowania rozwoju nauki, problemem przyczynowości, wyjaśnianiem i przewidywaniem. Zajęcia przygotowują studentów do projektowania i realizacji badań empirycznych.
Problematyka wykładów:
1. Sposoby zdobywania wiedzy. Zasady poznania naukowego. Pojęcie nauki, klasyfikacja nauk. Przedmiot i granice poznania naukowego.
2. Typy metodologii. Metodologia nauk empirycznych. Metodologia, metody, techniki, narzędzia badawcze w socjologii
3. Cele badań. Logika procesu badawczego – problem badawczy, pytania badawcze, hipotezy, zmienne, wskaźniki
4. Pojęcia w naukach społecznych. Definiowanie pojęć
5. Teoria w procesie badawczym.
6. Sposoby wyjaśniania w socjologii
7. Przeszkody w zdobywaniu obiektywnej wiedzy o społeczeństwie
Problematyka warsztatów:
1. Wiedza, nauka, metodologia, metoda. Dyskusja na temat kluczowych pojęć metodologicznych.
2. Elementy procesu badawczego – stawianie pytań i formułowanie hipotez badawczych
3. Pojęcia i ich wskaźniki
4. Od pojęcia do teorii
5. Rozwój nauki (paradygmat; nauka normalna i nauka rewolucyjna; socjologia pozytywistyczna i socjologia humanistyczna
6. Przyczynowość w naukach społecznych
7. Wyjaśnianie i przewidywanie
8. O języku w naukach społecznych
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student/studentka powinien/powinna:
- posiadać wiedzę na temat podstaw metodologii badań naukowych, w szczególności socjologicznych
- posiadać wiedzę na temat podstawowych pojęć z zakresu metodologii badań socjologicznych
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć stu-dent/studentka:
- potrafi rozpoznać wiedzę zgromadzoną w sposób naukowy
- potrafi posługiwać się pojęciami z zakresu metodologii naukowej
- rozumie logikę procesu badawczego
- potrafi sformułować problemy badawcze i hipotezy, przeprowadzić konceptualizację i operacjonalizację pojęć
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student:/studentka
- przy realizacji badań postępuje zgodnie z zasadami etycznymi obowiązującymi w nauce
- wykazuje gotowość do pracy w grupie
Kryteria oceniania
1. Wykład:
- egzamin ustny
2. Warsztaty:
- kolokwium
- ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru (aktywność studenta, terminowe realizowanie zadań praktycznych)
Literatura
1. Frankfort-Nachmias C., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001 (wybrane fragmenty)
2. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003, 2007 (wybrane fragmenty)
3. Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2007, 2012 (wybrane fragmenty)
4. Sułek A., Ogród metodologii socjologicznej, Warszawa 2002 (wybrane fragmenty)
5. Babiński G., Metodologia a rzeczywistość społeczna. Dylematy badań etnicznych, Warszawa 2004 (wybrane fragmenty)
Literatura uzupełniająca
1. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1999
2. Sztompka P. Teoria socjologiczna końca XX wieku. Wstęp do wydania polskiego w: Turner J.H., Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 1985
3. Andreski S., Czarnoksięstwo w naukach społecznych, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: