Podstawy psychologii 02.06-S-PP
Treści programowe:
A. Problematyka wykładu:
1. Współczesna definicja psychologii. Wiedza psychologiczna: potoczna, przednaukowa, naukowa. Teoria psychologiczna jako organizacja naukowej wiedzy psychologicznej.
2. Przedmiot psychologii i metodologia badań psychologicznych w różnych orientacjach psychologicznych.
3. Psychologiczne koncepcje człowieka
4. Nieświadoma aktywność psychiki jako przedmiot psychoanalizy, popędy, lęki. Założenia koncepcji Freuda.
5. Zachowanie jako wyłączny przedmiot psychologii: źródła i założenia koncepcji behawiorystycznej.
6. Założenia psychologii humanistycznej i ewolucyjnej.
7. Najważniejsze założenia psychologii poznawczej.
B. Problematyka ćwiczeń
1.Percepcja – organizacja obrazu świata i własnej osoby. Spostrzeganie
oparte na właściwościach zmysłów. Złudzenia optyczne.
2. Neurobiologiczne podstawy funkcjonowania procesów poznawczych.
3. Procesy poznawcze - uczenie się, pamięć, myślenie, rozumowanie, twórczość.
4. Procesy emocjonalne – źródła i natura emocji.
5. Motywacja – najważniejsze pojęcia.
6. Problematyka różnic indywidualnych z perspektywy wybranych teorii
temperamentu i osobowości.
7. Inteligencja - definicje, źródła, pomiar.
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
- ma podstawową wiedzę o miejscu socjologii w systemie nauk oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, wie na czym polegają podobieństwa i różnice pomiędzy dyscyplinami.
- zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne.
W zakresie umiejętności:
- potrafi objaśnić podstawowe relacje człowiek – społeczeństwo: w jaki sposób czynniki społeczne i strukturalne oddziałują na indywidualne zachowania i formowanie się tożsamości jednostki oraz jak działania jednostek oddziałują na struktury społeczne
- rozumie podstawy procesów motywacyjnych i emocjonalnych
W zakresie kompetencji:
- Rozumie i docenia znaczenie samodzielnego, permanentnego poszerzania wiedzy i umiejętności z zakresu socjologii i dziedzin pokrewnych
- Jest otwarty na nowe idee, wykazując gotowość do podejmowania dyskusji i zmiany opinii na podstawie dostępnych danych i argumentów
- Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności , rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Kryteria oceniania
1. Wykład:
- Egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru)
2. Ćwiczenia:
- ocena z aktywności na zajęciach
- prezentacja wybranego zagadnienia – analiza studium przypadku
- przygotowanie materiałów (teksty źródłowe, materiały filmowe) na zadany temat
Możliwe są dwie nieobecności na zajęciach. Kolejne wymagają wykonania dodatkowego ćwiczenia zaliczeniowego.
W ramach zajęć ćwiczeniowych można zdobyć 60 punktów, z cze-go do zaliczenia koniecznych jest minimum 31.
Punktacja do oceny z ćwiczeń:
31-36 -dst
37-42 - dst plus
43-48 - db
49-54 - db plus
55-60 - bdb
Ocena z egzaminu zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. zasady:
• ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów
• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów
• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów
Literatura
Literatura:
A. Wykorzystywana podczas zajęć:
Strelau J.(Red.). (2000). Psychologia, Podręcznik akademicki, Gdańsk: GWP
Mietzel G., Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk 2003
Zimbardo P. G., (1999). Psychologia i życie Warszawa. PWN
B. Studiowana samodzielnie przez studenta: (rozdziały wybrane do poszerzenia wiedzy wg zainteresowań studenta)
Oatley K., Jenkins J. M., (2005). Zrozumieć emocje. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Anderson J.R. (1998). Uczenie się i pamięć. Warszawa. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
SZUTROWA (red.), Złudzenia, które pozwalają żyć. Szkice ze społecznej psychologii osobowości (s. 266-306). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Goleman D., Inteligencja emocjonalna w praktyce, Poznań 1999.
Literatura uzupełniająca:
Cialdini, R. (1994). Wywieranie wpływu na ludzi. GWP
Dembo, M. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. WSiP
Eysenck, H.,&Eysenck,M. (1998). Podpatrywanie umysłu. GWP
Kozielecki J., 2000, Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa, PWN;
Tomaszewski T., /red./ 1992, Psychologia ogólna, Warszawa, PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: