Język i kultura polska 02.06-S2-EN-JKP
Treści programowe / Course content
1. Wstęp do historii Polski / An introduction to the history of Poland
2. Mniejszości etniczne i narodowe w Polsce / Ethnic and national minorities in Poland
3. Różnice regionalne w języku – gwara i dialekt / Regional differences in the language - vernacular and dialect
4. Doświadczenie szoku kulturowego w Polsce / Experience of culture shock in Poland
5. Adaptacja kulturalna w Polsce / Cultural adaptation in Poland
6. Patriotyzm w Polsce / Patriotism in Poland
7. Stereotypizacja Polaków i przez Polaków / Stereotyping Poles and by Poles
8. Literatura polska / Polish literature
9. Tradycje i zwyczaje w Polsce / Traditions and customs in Poland
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Realizowany zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza / Knowledge
W wyniku przeprowadzonych zajęć osoba studiująca posiada wiedzę dotyczącą / As a result of the course, the student has knowledge of:
Struktury polskiego społeczeństwa oraz miejsca Polski na skali światowej / the social structure of Polish society and Poland's place on a global scale (K_W20)
Zróżnicowania kulturowego oraz nierówności społecznych, zwłaszcza w odniesieniu do polskiej rzeczywistości / Cultural diversity and social inequalities, especially in relation to Polish reality (K_W19)
Umiejętności / Skills
W wyniku przeprowadzonych zajęć osoba studiująca powinna potrafić/mieć umiejętności dotyczące / As a result of the course, the student should be able to/have skills related to:
Tworzyć prezentacje multimedialne wraz z ustnym wystąpieniem nie tylko przy użyciu języka angielskiego, ale także z elementami języka polskiego / Create multimedia presentations with an oral speech not only using English, but also with elements of the Polish language (K_U07)
Kompetencje społeczne / Social competences
W wyniku przeprowadzonych zajęć osoba studiująca ma/wykazuje / As a result of the classes, the student has/shows:
Otwartość na nowe pomysły, gotowość do angażowania się w wielowymiarowe dyskusje i zmiany opinii na podstawie dostępnych danych i argumentów, a ponad to szanuje osoby, które mają odmienne opinie, światopogląd i styl życia / Openness to new ideas, readiness to engage in multidimensional discussions and to change opinions on the basis of available data and arguments, respects people who have different opinions, worldview and lifestyle (K_K04)
Kryteria oceniania
1. Aktywność na zajęciach / Active participation - 30% oceny końcowej, 30% of the final grade
2. Prezentacja na wybrany temat / A presentation on a chosen topic - 70% oceny końcowej / 70% of the final grade
Literatura
Roman, K. (2018). National identity as the basis for shaping patriotism in Poland. Journal of Education, Health and Sport, 8(11), 321–327.
https://apcz.umk.pl/JEHS/article/view/6303
Wyderka, B. (2015). O zmianach w dialektach polskich w ostatnim stuleciu. W: U. Sokólska (red.). Odkrywanie słowa – historia i współczesność. Białystok, s. 569-581.
https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/9862/1/B_Wyderka_O_zmianach_w_dialektach_polskich.pdf
Wyderka, B. (2014). O rozwoju polskich dialektów. Poznańskie Studia Polonistyczne, t. 21 (41), z. 2, s. 103-113. DOI: 10.14746/pspsj.2014.21.2.6
Szymczak, M. (1973). Nowe mieszane dialekty słowiańskie. Poradnik Językowy, z. 5–6, s. 271–277.
Biskupski, M. B. B. (2018). The history of Poland. Greenwood.
https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=egVnDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=history+of+poland+&ots=W83zC0mCc4&sig=Su_lSdxJtba_bFqueZoHbhsf2Mc&redir_esc=y#v=onepage&q=history%20of%20poland&f=false
Murdoch, A., Kaciak, E. (2011). Culture Shock Re-Visited: What Features Of The Polish Culture Most Bother Expatriates In Poland?. Journal of Applied Business Research (JABR), 27(2). DOI: 10.19030/jabr.v27i2.4142
Kłodnicka, N., Szczepaniak-Kozak, A. (2015). Culture shock in the narrative approach: A portrait of two Britons living in Poland. Forum Filologiczne ATENEUM, 1(3)2015.
https://ateneum.edu.pl/assets/CZASOPISMA/240217/Segregator1-Forum-Filologiczne-Ateneum-1-2015.pdf#page=65
W trakcie trwania kursu istotne będą także teksty kultury w postaci materiałów wideo oraz innych treści zamieszczanych w mediach społecznościowych / During the course, cultural texts in the form of video materials and other content posted on social media will also be important
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: