Fotografia 1 0202.8-KFO1
Treści programowe:
- Omówienie tematów obowiązujących w semestrze
- Prezentacja i omówienie wybranych realizacji fotograficznych
- Omówienie i prezentacja różnorodnych rozwiązań formalnych wynikających ze specyfiki urządzenia
- Podstawowe prawa optyki
- Zasada działania ciemni optycznej
- Budowa konwencjonalnej kamery otworkowej
- Konstrukcje eksperymentalne
- Problematyka pracy z kamerą otworkową
- Estetyka błędu
- Zagadnienia czasu, konstrukcji oraz multiekspozycji w kontekście camery obscury
- Specyfika pracy w ciemni fotograficznej
- Materiały fotograficzne (rodzaje papierów, odczynników chemicznych, akcesoriów itp.)
- Proces wywoływania odbitki negatywowej oraz stykowej
- Zasady wykonywania powiększeń
- Techniki retuszu
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Realizowany w terenie
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student posiada podstawową wiedzę na temat konstrukcji i zasady działania kamery otworkowej. Rozumie zależności pomiędzy rzeczywistością przedobiektywową a możliwością jej fotograficznej interpretacji. Zna prawa optyki i potrafi je wykorzystać. Dostrzega związek pomiędzy narzuconym tematem a sposobem jego autorskiej interpretacji. Posiada podstawową wiedzę z zakresu kompozycji obrazu fotograficznego oraz jest świadomy analogii rzeczywistości fotograficznej do jej realnego odniesienia. Potrafi świadomie interpretować podejmowane tematy pod kątem technicznych możliwości rejestracji obrazu.
Umiejętności:
Student świadomie wykorzystuje technologiczne możliwości budowy kamery otworkowej. Potrafi eksperymentować z czasami ekspozycji, konstrukcją kamery oraz z multiplikacją rejestrowanych obrazów. Posługuje się zdobywanym na bieżąco doświadczeniem w doskonaleniu metod zapisu obrazu. Znana jest mu technologia obróbki materiału negatywowego i pozytywowego. Jest świadomy nieprzewidywalności urządzenia rejestrującego i w pełni to wykorzystuje. Autorsko odnosi się do obowiązujących tematów z uwzględnieniem krytycznej postawy wobec zagadnień. Posiada podstawową wiedzę z zakresu technik retuszu obrazu fotograficznego pozwalającą na osiągnięcie poprawności warsztatowej.
Kompetencje społeczne (postawy):
Potrafi w oryginalny sposób interpretować postawione zadania. Dostrzega zależność pomiędzy konstrukcją kamery a specyfiką zapisu. Krytycznie odnosi się do własnych pomysłów i doskonali je na drodze prób i eksperymentów. Potrafi logicznie uzasadnić swoje decyzje zarówno na poziomie technologicznym, jak i ideowym. Formułuje opinie na podejmowany temat, rozumie zależność pomiędzy narzuconą technologią zapisu a ograniczeniem wynikającym z niedoskonałości i nieprzewidywalności kamery.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
– wykład z prezentacją multimedialną
– ćwiczenia w ciemni fotograficznej
– projekty indywidualne i grupowe
– konsultacje
Zaliczenie na ocenę
Podstawowe kryteria:
25% - aktywność w trakcie zajęć
25% - dyskusje
50% - przegląd końcowy
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Z. Tomaszczuk, Świadomość kadru
Z. Tomaszczuk, Odwzajemnione spojrzenie. O fotografii otworkowej.
M. Michałowska, Niepewność przedstawienia
T. Klimecki, Techniki powiększenia w fotografii
G Teicher, Fototechnika
A. Kotecki, Pracownia fotograficzna
Czasopisma specjalistyczne i branżowe, strony internetowe poświęcone zagadnieniom fotografii otworkowej, analogowej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: