Foto-media 3 0202.8-KFOM3
Cele przedmiotu:
Celem zajęć jest doskonalenie wiedzy i doświadczenia z zakresu cyfrowych technik rejestracji obrazu, wykorzystanie technologii zapisu cyfrowego w kontekście obowiązujących zadań semestralnych. Znacznym zmianom ulegają proporcje pomiędzy tematami narzucanymi przez prowadzącego, a autorską propozycją studenta. Główny akcent położony jest na indywidualne zainteresowania personalne oraz towarzyszącą im refleksję.
W ramach przedmiotu obowiązuje oryginalny sposób prezentacji powstałego cyklu bądź pojedynczego zdjęcia. Fotografię nie traktujemy jako cel sam w sobie, lecz jako środek do celu – co w praktyce oznacza brak jakichkolwiek formalnych ograniczeń. Z jednej strony fotografię traktujemy jako powierzchnię będącą nośnikiem konkretnej informacji, z drugiej – jako płaszczyznę
prowokującą do wszelkich ingerencji manualnych, cyfrowych w strukturę obrazu (kreska, plama, montaż, naruszenie elementarnego układu pikseli, obce ciało, ingerencja mechaniczna, organiczna, chemiczna itp.) Celem zajęć jest łączenie dyscyplin artystycznych bazujących na zapisie cyfrowym oraz wykorzystanie doświadczeń fotograficznych z filmowymi. Studenci poznają zaawansowane techniki adiustacji zdigitalizowanego obrazu fotograficznego w profesjonalnych programach graficznych, przeznaczonych do pracy z grafiką rastrową pod kątem formalnych eksperymentów wykraczających poza konwencjonalną prezentację fotografii. Przedmiot zakłada wykorzystanie doświadczeń różnych dyscyplin artystycznych do kreacji obiektów płaskich oraz przestrzennych (instalacji) z wykorzystaniem możliwości cyfrowej rejestracji obrazu.
Treści programowe:
- Omówienie strategii semestralnej
- Prezentacja i omówienie wybranych realizacji fotograficznych i filmowych o zabarwieniu autorskim
- Omówienie i prezentacja różnorodnych rozwiązań formalnych możliwych do uzyskania z wykorzystaniem technik zapisu cyfrowego
- Zaawansowane techniki adiustacji obrazu cyfrowego
- Autorska wypowiedź fotograficzna oraz filmowa
- Problem kreacji w fotografii
- Dokumentalny vs subiektywny charakter zapisu wideo
- Techniki intermedialne w fotografii
- Dialog dyscyplin artystycznych
- Interpretacja jako autorska forma wypowiedzi
- Odpowiedzialność za przesłanie / przekaz
- Intencjonalność wypowiedzi
- Uzasadnienie podejmowanych decyzji w kontekście autorskich założeń
- Wnikliwa analiza treści ideowych i formalnych
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat obsługi aparatu cyfrowego oraz akcesoriów. Zna podstawy montażu oraz rejestracji zapisu wideo. Rozumie zależność pomiędzy narzuconym tematem, a sposobem jego autorskiej interpretacji. Poszerza wiedzę z zakresu kompozycji obrazu fotograficznego oraz zależności pomiędzy rzeczywistością fotograficzną, a jej realnym odniesieniem. Doskonale zna podstawy technik fotograficznych i potrafi dokonywać właściwych wyborów determinujących ostateczny efekt.
Umiejętności: Student świadomie wykorzystuje technologiczne możliwości aparatu cyfrowego oraz kamery cyfrowej, podejmuje kluczowe decyzje formalne determinowane autorską intencją. Potrafi w sposób subiektywny i zarazem krytyczny odnieść się do tematów własnych, a ostateczną interpretację zagadnienia potrafi uzasadnić w sposób kompetentny i przekonujący. Umiejętnie wykorzystuje łączenie różnych dyscyplin artystycznych w których kluczową rolę odgrywa zapis fotograficzny lub filmowy. Potrafi wypowiadać się w poruszanych kwestiach w oparciu o wnikliwą analizę tematu oraz niezbędną refleksję. Potrafi w sposób uzasadniony ingerować w strukturę zdjęcia zgodnie z przyjętą intencją.
Kompetencje społeczne (postawy): Wykazuje się zaangażowaniem i wrażliwością w interpretacji ważnych dla niego treści. Podejmując dialog ze samym sobą, poznaje relacje determinujące jego kontakt z rzeczywistością. Jest otwarty na eksperyment.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
wykład z prezentacją multimedialną
ćwiczenia w atelier fotograficznym
projekty indywidualne i grupowe
zajęcia plenerowe
konsultacje
forma: egzamin
Podstawowe kryteria
40% - intelektualne zaangażowanie w podjęty temat
60% - przegląd końcowy
Literatura
A. Rouille, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną
A. M. Potocka, To tylko sztuka
A. Żmijewski, Drżące ciała. Rozmowy z artystami
A. Sobota, Konceptualność fotografii
S. Sikora, Fotografia. Między dokumentem a symbolem
F. Soulages, Estetyka fotografii. Strata i zysk
A. Mazur, Kocham fotografię
N. Rosenblum, Historia Fotografii Światowej
V. Fluser, Ku filozofii fotografii
C. Cotton, Fotografia jako sztuka współczesna
Czasopisma specjalistyczne i branżowe, strony internetowe poświęcone fotografii intermedialnej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: