Grafika 4 0202.8-KGR4
Celem zajęć w czwartym semestrze jest poszerzenie wiedzy z zakresu technik druku wklęsłego (akwaforta, fotoakwaforta, akwatinta, sucha igła). Istotnym pozostaje znacznie większy format przygotowywanych matryc, determinujący odmienny niż dotychczas, sposób pracy.
Treści programowe:
- Analiza projektów studenckich.
- Konwencjonalne i eksperymentalne możliwości wykorzystania wybranych technik wklęsłodrukowych.
- Łączenie technik druku wklęsłego i wypukłego na jednej odbitce graficznej.
- Kolor w grafice warsztatowej.
- Poszukiwanie autorskich środków wypowiedzi.
- Najczęstsze błędy w przygotowaniu matrycy wklęsłodrukowej.
- Poprawność warsztatowa odbitki graficznej.
- Estetyka błędu.
- Dobór środków graficznych adekwatnych do treści.
- Niekonwencjonalne metody wykorzystania druku wklęsłego.
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
- Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu tworzenia matrycy graficznej w technikach wklęsłych.
- Rozumie związek między wyborem konkretnej techniki graficznej a wyrazem estetycznym dzieła graficznego.
- Rozumie zasady tworzenia i komponowania matrycy i odbitki graficznej w technikach wklęsłodrukowych.
UMIEJĘTNOŚCI
- Sprawnie posługuje się technikami rysunkowymi i zasadami kompozycji kreacji obrazu graficznego.
- Potrafi świadomie wykorzystać potencjał większego formatu matrycy.
- Potrafi w praktyce wykorzystać wiedzę o poznanych technikach rysunkowych i graficznych.
- Potrafi w autorski sposób interpretować postawione zadania.
- Potrafi określić i opisać problem podejmowany w zadaniu.
- Potrafi krytycznie odnieść się do własnych pomysłów i doskonalić je na drodze prób i eksperymentów.
- Potrafi bronić własnej koncepcji artystycznej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- Rozumie potrzebę dialogu, rolę dyskusji i wymiany doświadczeń w procesie kreacji artystycznej.
- Wykazuje się kreatywnością i świadomością we własnych działaniach twórczych, oraz otwartą i twórczą postawą w sytuacjach wymagających poszukiwania rozwiązań nowych i niekonwencjonalnych.
- Uczestniczy w organizacji działań prezentujących własny i grupowy dorobek graficzny.
- Bierze udział w konkursach i wystawach poświęconych grafice artystycznej.
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną
- Realizacja projektów semestralnych (60%)
- Aktywny udział w zajęciach (40%)
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
-Techniki Sztuk Graficznych – podręcznik metod warsztatowych i historii grafiki artystycznej, A. Krejca, Wydawnictw Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1984 rozdział 1,2,3,4
-Techniki graficzne. Jordi Catafal, Clara Oliva rozdział 1,2,3,4
-Rowerzysta. Mieczysław Wejman
-Katalogi międzynarodowych przeglądów i konkursów graficznych – Triennale Kraków, Wiedeń, Oldenburg, Duro, Bitola, Lubliana, Frechen, Guanlan, Ourense, Taipei
-Grafika artystyczna, podręcznik warsztatowy, ASP Poznań 2007 rozdział 1,2,3,4
-Artyści Mówią. Wywiady z Mistrzami Grafiki. Elżbieta Dzikowska
-Grafika. Techniki i materiały. Przewodnik. Beth Grabowski, Bill Fick
- Portale poświęcone zagadnieniom graficznym, kanał youtoube Stowarzyszenia Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: