Grafika 5 0202.8-KGR5
Celem zajęć w piątym semestrze jest kontynuacja założeń poznawczych z zakresu grafiki warsztatowej, zapoznanie z tradycyjnym warsztatem druku serigraficznego. Podstawą pracy z matrycą serigraficzną jest wspomaganie się techniką szablonu. Zadania semestralne w pełni wykorzystują potencjał druku płaskiego z wachlarzem jego możliwości i ograniczeń.
Treści programowe:
- Podstawy technologii serigraficznej.
- Proces powstawania matrycy.
- Podstawowe błędy w procesie drukarskim.
- Omawianie i analizowanie propozycji rysunkowych pod kątem wykonywania ich w wybranych przez siebie technikach graficznych.
- Podstawy tworzenia szablonu serigraficznego i odbitki wielobarwnej przy wykorzystaniu technik manualnych.
-Wykonywanie kompozycji rysunkowych mających przełożenie na technikę szablonu.
- Wykorzystywanie koloru jako środka ekspresji graficznej.
- Dobór środków graficznych charakterystycznych dla techniki sitodruku oraz poprawne posługiwanie się nimi.
- Potencjał odbitki zwielokrotnionej (multiplikacja).
- Analiza efektu końcowego.
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
- Posiada podstawową wiedzę na temat manualnych technik tworzenia matrycy graficzne w technice sitodruku.
- Rozumie związki między wyborem konkretnej techniki graficznej, a wyrazem estetycznym dzieła graficznego.
- Rozumie zasady tworzenia i komponowania matrycy i odbitki graficznej.
Posiada poszerzoną wiedzę o zasadach pracy grafika oraz znani mu są artyści pracujący w poznanych technikach graficznych.
UMIEJĘTNOŚCI
- Sprawnie posługuje się techniką szablonu, wspomaganego nabytymi umiejętnościami rysunkowymi i malarskimi.
- Potrafi w oryginalny sposób interpretować postawione zadania.
- Potrafi krytycznie odnieść się do własnych pomysłów i doskonalić je na drodze prób i eksperymentów.
- Potrafi w klarowny sposób wypowiadać się i prezentować swoje pomysły, efekty własnej pracy oraz właściwie argumentować zajmowane stanowisko.
- Potrafi trafnie przeanalizować proces powstawania odbitki graficznej.
- Potrafi krytycznie odnieść się do własnych pomysłów i doskonalić je na drodze prób i eksperymentów.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- Rozumie potrzebę dialogu, rolę dyskusji i wymiany doświadczeń w procesie kreacji artystycznej.
- Wykazuje się kreatywnością i świadomością we własnych działaniach twórczych, oraz otwartą i twórczą postawą w sytuacjach wymagających poszukiwania rozwiązań nowych i niekonwencjonalnych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną
- Realizacja projektów semestralnych (60%)
- Aktywny udział w zajęciach (40%)
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
-Techniki Sztuk Graficznych – podręcznik metod warsztatowych i historii grafiki artystycznej, A. Krejca, Wydawnictw Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1984 rozdział 1,2,3,4
-Techniki graficzne. Jordi Catafal, Clara Oliva rozdział 1,2,3
-Praca Zbiorowa, Poligrafia sztuka techniki technologie, Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Poligraficznego Warszawa 2021
-A.Gołąb, Praktyczny poradnik poligraficzny Procesy, Helion, Gliwice 2021
G.Ambrose P.Harris Pre-press poradnik dla grafików, PWN, Warszawa 2008
-Katalogi międzynarodowych przeglądów i konkursów graficznych – Triennale Kraków, Wiedeń, Oldenburg, Duro, Bitola, Lubliana, Frechen, Guanlan, Ourense, Taipei
-Grafika artystyczna, podręcznik warsztatowy, ASP Poznań 2007
katalogi wystaw graficznych, materiały własne zgromadzone w toku edukacji - Fora internetowe, portale społecznościowe i strony internetowe poświęcone tematyce druku.
-Profil Youtube Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: