Malarstwo 1 0202.8-KMA1
Problematyka związana ze studium martwej natury, studium postaci, pejzażu oraz realizacja tematów wykorzystujących różnorodne możliwości narzędzi malarskich. Stosowanie zagadnień formalnych i ideowych uwzględniających kompozycję, kolor, fakturę, formę, przestrzeń i perspektywę.
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Ogólnie: Max Doerner „Materiały malarskie i ich zastosowanie”
Rudolf Arnhaim „Sztuka i percepcja wzrokowa“
Maria Rzepińska „Historia koloru”
Władysław Strzemiński „Teoria widzenia”
John Gage „Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji”
Słownik sztuki XX w.
| W cyklu 2022/23-Z: Max Doerner “Materiały malarskie i ich zastosowanie”
Rudolf Arnhaim „Sztuka i percepcja wzrokowa“
Maria Rzepińska “Historia koloru”
Władysław Strzemiński “Teoria widzenia”
John Gage “Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji”
Słownik sztuki XX w. |
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: obowiązkowe obowiązkowe | W cyklu 2022/23-Z: obowiązkowe |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Ogólnie: Realizowany w sali | W cyklu 2022/23-Z: Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Założenia
Ogólnie: I semestr
Kształcenie umiejętności postrzegania problemów plastycznych w naturze. Analiza formy, koloru, kompozycji. Techniki klasyczne.
II semestr
Wzbogacanie umiejętność postrzegania problemów plastycznych w naturze, definiowanie problemów plastycznych.
III semestr
Postrzeganie problemów plastycznych w naturze, świadomy wybór środków formalnych. Propozycje własnego języka plastycznego, będącego wynikiem analizy i interpretacji natury.
IV semestr
Postrzeganie problemów plastycznych w naturze, świadomy wybór środków formalnych. Podejmowanie decyzji poprzez świadomą eliminację. Odchodzenie od realizmu obserwacyjnego.
V semestr
Samodzielne stawianie sobie zadań, wybór różnych tematów i technik, eksperymenty warsztatowe.
Badanie możliwości rozwiązań formalnych poprzez własną wrażliwość i intuicją.
| W cyklu 2022/23-Z: Poznanie malarstwa jako tradycyjnego i współczesnego medium artystycznej wypowiedzi. Rozwijanie wnikliwej obserwacji, wrażliwości plastycznej, świadomego postrzegania otoczenia oraz przełożenia tych obserwacji na język malarskiej wypowiedzi. Zaznajomienie z zasadami i możliwościami praktycznego wykorzystania materiałów malarskich, właściwego zastosowania technik i technologii w pracy artystycznej. Nabycie umiejętności warsztatowych dotyczących prac artystycznych opartych na studium natury, interpretacji i wyobraźni. Zdobywanie wiedzy teoretycznej, jak również szerokie rozwijanie i kształtowanie osobowości studenta. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student ma podstawową wiedzę z zakresu malarstwa, teorii koloru, kompozycji, perspektywy i środków ekspresji. Posiada również podstawową wiedzę na temat technik malarskich oraz możliwości ich łączenia.
UMIEJĘTNOŚCI
Student umie w stopniu podstawowym analitycznie i syntetycznie ujmować naturę w swoich pracach. Potrafi posługiwać się elementami budującymi obraz. Rozumie postawiony przed nim problem malarski i umie wypracować jego interesujące rozwiązanie.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student jest uwrażliwiony na estetyczne aspekty otoczenia. Podejmuje wysiłki na rzecz rozwoju twórczej osobowości. Wykazuje zainteresowanie sztuką, dąży do pogłębiania wiedzy na jej temat, uzupełniania informacji.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną.
Otwarty przegląd kompletu prac.
Podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne:
50% – wykonywanie zadań programowych i aktywność
50% – udział w przeglądach i korektach (w pracowni i zdalnie). Przygotowanie pełnej dokumentacji cyfrowej zrealizowanych prac.
Podstawowym kryterium oceny jest systematyczna praca i aktywność studenta, oryginalność koncepcji. Zaliczenie ma formę otwartego przeglądu prac.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Zalecana jest szeroko pojęta literatura naukowa, obejmująca zagadnienia z historii i teorii sztuki oraz technologii malarstwa m.in.:
„Słownik Sztuki XX wieku”, Gerard Purozoia, Arkady, Warszawa 1998
„Historia Sztuki Świata”, t.8, wiek XX; Muza SA, Warszawa 2001
„Art. Now” vol.2 Nowy przegląd sztuki współczesnej: 81 artystów z całego świata, pod red. Uty Grosenick, Taschen/TMC Art. Kolonia, Warszawa 2008
„501 wielkich artystów”, red. Nacz. Stephen Farthing, MWK, Warszawa 2009
Ponadto wydawnictwa książkowe, albumowe oraz czasopisma specjalistyczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: