Malarstwo 2 0202.8-KMAL2
Program zakłada w szerokim rozumieniu rozwój intelektualny i artystyczny, wypracowanie umiejętności dociekliwego i krytycznego stosunku wobec własnej twórczości w kontekście historycznym oraz nurtów sztuki współczesnej. Badanie możliwości rozwiązań formalnych poprzez własną wrażliwość i intuicję. Używanie indywidualnego i autorskiego sposobu obrazowania. Samodzielne stawianie sobie zadań, wybór różnych tematów i technik, eksperymenty warsztatowe.
Stosowanie zadań problemowych oraz analizy źródeł inspiracji.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student rozumie potrzebę czerpania z dziedzictwa kulturowego jako podstawy rozwijania świadomości artystycznej. Rozumie zjawiska z zakresu percepcji widzenia, wartości barwnych i zasad budowania obrazu kolorem. Rozumie znaczenie eksperymentu w sztuce. Rozumie konieczność pogłębionego eksperymentowania z rozwiązaniami formalnymi kierując się własną wrażliwością i intuicją. Student wie i rozumie, że istotnym elementem kształcenia są wyjazdy artystyczno-naukowe na wystawy do muzeów i galerii w kraju i zagranicą, spotkania z artystami.
UMIEJĘTNOŚCI
Student posiada umiejętność rozumienia i odczytywania formy plastycznej. Potrafi stosować złożone środki wyrazu malarskiego w sposób świadomy i celowy. Posiada rozwiniętą umiejętność obserwacji, analizy i interpretacji natury i zjawisk. Potrafi zastosować zaawansowaną wiedzę o kolorze i formie do budowy obrazu na płaszczyźnie i w przestrzeni. Potrafi wykonać dzieło malarskie według założonej koncepcji w określonej technologii i technice. Potrafi dokonać złożonej analizy formalnej dzieła. Student umiejętnie posługuje się specjalistyczny język z zakresu malarstwa i sztuk pięknych i potrafi zaprezentować i omówić złożone koncepcje i rezultaty pracy. Posiada także umiejętności aranżowania wystaw i autoprezentacji.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student potrafi krytycznie ocenić własne pomysły i realizacje. Rozumie potrzebę dialogu w procesie indywidualnej i grupowej pracy twórczej. Uczestniczy w inicjatywach pozauczelnianych i projektami w przestrzeni publicznych, które wzbogacają postawę artystyczną o walor zaangażowania społecznego, bezinteresowności i odpowiedzialności.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia
zaliczenie z oceną
Formy zaliczenia - końcowy przegląd prac zrealizowanych w semestrze
Podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne Procentowy udział każdego warunku zaliczenia w końcowej ocenie:
70% - aktywność w trakcie zajęć i realizacja pracy semestralnej
30% - realizacja zadań domowych
Podstawowym kryterium oceny jest aktywność studenta, oryginalność koncepcji.
Zaliczenie ma formę otwartego przeglądu prac.
Literatura
Patrick de Rynck - Jak czytać malarstwo. Rozwiązywanie zagadek, rozumienie i smakowanie dzieł Dawnych Mistrzów
Jon Gage - Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji,
Rudolf Arnhem, Sztuka i percepcja wzrokowa
Jacques Derrika, Prawda w malarstwie
Jerzy Werner, Podstawy technologii malarstwa i grafiki
St. Sheybal, Kompozycja plastyczna
J.Zieliński, O widzeniu artystycznym
L.Brogowski, Sztuka i człowiek
L.Brogowski, Sztuka w obliczu przemian
E.H.Gombich, Sztuka i złudzenie
R.Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa
W.Kandynski, Punkt i linia a płaszczyzna
W.Kandynski, O duchowości w sztuce
H. Read, Sens sztuki
U.Czartoryska, Od pop artu do sztuki konceptualnej
H.Richter, mDadaizm
T.Richardson, Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej
G.Zeugner, Barwa a człowiek.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: