Projektowanie graficzne 1 0202.8-KPRG1
Treści programowe
- Omówienie tematów obowiązujących w semestrze
- Prezentacja i omówienie wybranych realizacji projektowych
- Złożoność komunikatu odnoszącego się do wybranego problemu społecznego
- Problem syntezy a czytelność przekazu
- Dobór środków formalnych adekwatnych do charakteru projektu
- Cechy dobrze zaprojektowanych publikacji wielostronicowych
- Przekaz zdominowany obrazem vs przekaz zdominowany tekstem
- Połączenie ilustracji z typografią (proporcje, relacje, powiązania, podstawowe błędy)
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student posiada znaczną wiedzę z zakresu projektowania wydawnictw poruszających problematykę
społeczną. Dotychczasowe doświadczenie projektowe wykorzystuje w sposób kompetentny i przekonujący.
Poszerza wiedzę dotyczącą społecznej roli plakatów i innych wydawnictw.
Umiejętności:
Student potrafi korzystać z przyswojonej wiedzy i doświadczenia. Potrafi w sposób refleksyjny skomentować wybrany problem społeczny, przekładając go na język syntetycznego komunikatu o poruszającej treści.
Umiejętnie posługuje się właściwą hierarchią informacji, doborem adekwatnego do projektu kroju pisma oraz potrafi umiejętnie wykorzystać łączenie różnych dyscyplin artystycznych (malarskich, rysunkowych, graficznych, fotograficznych) w formułowaniu treści.
Posiada umiejętność poprawnego przygotowania do druku, zarówno poszczególnych składowych publikacji, jak i całości.
Kompetencje społeczne (postawy):
Student potrafi zdiagnozować poruszany problem społeczny w oparciu o analizę
informacji pozyskanych z różnych środków przekazu. Potrafi wypowiadać się w poruszanych kwestiach podpierając
się wnikliwą analizą tematu oraz niezbędną refleksją. Potrafi zaangażować i wykorzystać własną wrażliwość, wiedzę, doświadczenie w interpretacji komunikatu.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
– wykład z prezentacją multimedialną
– ćwiczenia w Pracowni projektowania graficznego
– projekty indywidualne i grupowe
– konsultacje
Podstawowe kryteria
25% - aktywność w trakcie zajęć
25% - dyskusje
50% - przegląd końcowy
Literatura
Charlotte&P. Fiell, Projektowanie graficzne XXI wieku. Taschen 2005
Q. Newark, Design i grafika dzisiaj. ABE 2006
D. Dabner, Design&layout. Sztuka projektowania. Focus 2004
Zdeno Kolesar, Jacek Mrowczyk. Historia projektowania graficznego. Karakter, Kraków 2018
Chwałowski Robert, Typografia typowej książki, Gliwice 2002
David Bann, Poligrafia. Praktyczny przewodnik, Warszawa 2007
Andrzej Gołąb, Praktyczny poradnik poligraficzny. Procesy. Helion, Gliwice, 2021
D. Bernstein, Billboard. Reklama otwartej przestrzeni, PWN Warszawa 2005
Czasopisma specjalistyczne i branżowe, strony internetowe poświęcone zagadnieniom projektowania graficznego
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
K. Dydo, Polski plakat teatralny i filmowy. DYDO 1996
Felici J., Kompletny przewodnik po typografii, Gdańsk, 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: