Integracja rzeźby z architekturą 0202.8-KSAR.
Program zajęć oparty jest na praktycznych ćwiczeniach artystycznych rozwijających wiedzę i umiejętności studentów w zakresie opracowania i realizacji form rzeźbiarskich stanowiących element architektury lub tworzących z nią spójną kompozycję przestrzenną.
Zakres zagadnień:
- Rola i znaczenie rzeźby w architekturze na podstawie przykładów współczesnych i historycznych.
- Zastosowanie różnorodnych materiałów i technik adekwatnych do formy architektonicznej.
- Projekt oraz realizacja kompozycji rzeźbiarskiej do wybranego obiektu architektonicznego.
- Detal rzeźbiarski w architekturze
- Materiały naturalne w rzeźbiarskim detalu architektonicznym (ceramika, beton, kamień etc.).
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
• Student rozumie relacje występujące między rzeźbą, a architekturą.
• Student wie, jak poprawnie osadzić formę przestrzenną w otoczeniu architektonicznym.
• Student rozumie, że dziedzictwo kulturowe stanowi ważne źródło inspiracji do pracy twórczej.
Umiejętności:
• Student umie zorganizować i przygotować potrzebną dokumentację źródłową i przedstawić ją w formie zdjęć, szkiców i przetworzyć na czytelny i komunikatywny projekt wykonawczy.
• Student potrafi poprawnie opracować i wykonać formę przestrzenną przeznaczoną do ekspozycji w konkretnym otoczeniu architektonicznym
• Student potrafi wykonać i przeprowadzić cały proces realizacji (od pracy koncepcyjnej do realizacji technologicznej) rzeźbiarskiego detalu architektonicznego, posiada podstawowe umiejętności i wiedzę techniczne do jego wykonania.
• Student potrafi zorganizować stanowisko pracy, przygotować potrzebne materiały i narzędzia.
• Student potrafi zaproponować różnorodne koncepcje, wybrać z nich najodpowiedniejszą do swojej realizacji i uzasadnić swój wybór.
Kompetencje społeczne (postawy):
• Publicznie omawia swoje projekty, formułuje idee, które były inspiracją do powstania ceramiki.
• Pracuje w grupie i jest w stanie poddać pracę swoją i innych członków grupy ocenie i analizie.
• Ocenia z dystansem swoją pracę na tle dokonań grupy podczas przeglądu.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia: egzamin
Podstawowe kryteria
25% - aktywność w trakcie zajęć
75% - realizacja projektów (przegląd końcowy)
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Wykaz literatury
1. Elementy i detale architektoniczne w rozwoju historycznym – Zdzisław
Mączeński , Warszawa 1956
2 . Nowe tendencje w architekturze, rzeźbie architektonicznej i zdobieniu
wnętrz Lwowa 1905-1918 [w:] Studia z architektury nowoczesnej, t. 2,
Toruń 2007,
3 . „Sztuki Piękne” : miesięcznik poświęcony architekturze, rzeźbie, malarstwu,
grafice i zdobnictwu : organ Polskiego Instytutu Sztuk Pięknych 2005
4. „Rzeźba Polska” Rzeźba- Architektura 2005 r. Orońsko
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: