Współczesne koncepcje edukacji artystycznej 0202.8-KWKE
Treści programowe
Kontekst społeczny działań plastycznych. Uaktualnienie wiedzy dotyczącej koncepcji i metod edukacji artystycznej w kontekście przemian w kulturze i sztuce współczesnej. Zarys historii koncepcji edukacji artystycznej. Ćwiczenia poznawcze przygotowujące do wykorzystania nabytej wiedzy w praktyce działań artystyczno-edukacyjnych.
1. Kształtowanie się koncepcji edukacji plastycznej od starożytności do XIX wieku.
2. Przemiany kulturowe XIX i XX wieku i ich wpływ na tworzenie się nowych koncepcji edukacji plastycznej.
3-13. Prezentacja wybranych koncepcji edukacji plastycznej w ujęciu chronologicznym.
14. Aktualny stan badań nad edukacją plastyczną. Dialog ze współczesnością.
15. Konteksty kulturowe i społeczne.
16. Podsumowanie.
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada wiedzę dotyczącą powiązań obszarów sztuki i edukacji umożliwiającą rozwiązywanie problemów w zakresie twórczości artystycznej i koncepcji edukacyjnych. Posiada wiedzę związaną z tworzeniem się systemowych koncepcji edukacji plastycznej. Posiada wiedzę o obecnym stanie badań nad koncepcjami edukacji artystycznej. Zna kontekst historyczny warunkujący tworzenie się omawianych zagadnień.
Umiejętności
Potrafi realizować programy edukacyjne według własnych lub poznanych koncepcji wpisując własny warsztat artystyczny w realizacje w tym obszarze. Student potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejsze zjawiska wytyczające rozwój edukacji plastycznej. Potrafi odnieść się do poznanych zagadnień w kontekście współczesnych programów, projektów i realizacji. Potrafi zastosować posiadana wiedzę dla tworzenia własnych projektów, programów w zakresie edukacji plastycznej. Potrafi werbalizować i wizualizować zdobytą wiedzę w klarownej formie
Kompetencje społeczne (postawy)
Wykazuje gotowość do organizacji wydarzeń o charakterze artystyczno-edukacyjnym angażujące środowisko społeczno-kulturowe. Wykazuje zainteresowanie pogłębianiem znajomości zagadnień poprzez samodzielny dobór literatury. Prezentuje otwartą i krytyczną postawę w odniesieniu do współczesnych przejawów edukacji plastycznej.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne
• ćwiczenia audytoryjne: analiza tekstów z dyskusją praca w grupach
Sposób zaliczenia
• zaliczenie z oceną
Formy zaliczenia:
• zaliczenie ustne lub kolokwium pisemne
• wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie prezentacji
• ustalenie oceny zaliczeniowej także na podstawie otrzymywanych w trakcie trwania semestru ocen
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Wykaz literatury
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
1. Fojcik Henryk, Koncepcja wychowania plastycznego w Polsce w latach 1918-39,UŚ, Cieszyn 1996.
2. Żukowska Anna M., Kształcenie i dokształcanie nauczycieli rysunku na potrzeby szkół ogólnokształcących II Rzeczypospolitej, WU M.C. Skłodowskiej, Lublin 2003.
3. Wojnar Irena, Nauczyciel a wychowanie estetyczne, PZWS, warszawa 1968.
4. Petry-Węcławowicz Małgorzata, Edukacja plastyczna dawniej, WNAP, Kraków 2001.
5. Wojnar Irena, Humanistyczne intencje edukacji, W.A. Żak, Warszawa 2000.
6.Wojnar Irena, Perspektywy wychowawcze sztuki, Nasza ksiegarnia, Wa-wa 1966
10.Lowenfeld V i Brittain W.L., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, PWN, Warszawa 1977.
7. Szuman Stefan, Sztuka dziecka, WSiP, Warszawa 1990.
8. Red. Popek Stanisław, Twórczość w teorii i praktyce, WU M. Curie-Skłodowskiej, lublin 2004.
9.Kościelecki S., Współczesna koncepcja wychowania plastycznego, PWN, W-wa 1975.
10. Helena Hohensee-Ciszewska, Podstawy wiedzy o sztukach plastycznych,WSiP, 1976.
11.Czerwosz Zofia, Przestrzeń w malarstwie dzieci i młodzieży, WSiP 1982
12.Czerwosz Zofia, O zajeciach plastycznych młodzieży,NKsięgarnia,1970.
13. Szmidt Krzysztof, Pedagogika twórczości, OW Impuls, K-ów 2005.
14.Petry-Węcławowicz Małgorzata, Edukacja plastyczna dawniej, WNAP, K-ów 2001.
15.Read Herbert, Wychowanie przez sztukę, 1976
14. Read Herbert, Sens sztuki, Omega 1965
15.Stefan Szuman: O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa 1975
16. Bogdan Suchodolski, Wychowanie dla przyszłości (1947),
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: