Analiza dzieła z elementami krytyki artystycznej 0202.8-PADK
Po serii zajęć wprowadzających związanych z omówieniem wybranych dzieł nowożytnej i współczesnej sztuki, powiązanych z tekstami (Panofsky, Walicki, Białostocki i inni) ćwiczenia polegają na samodzielnych prezentacjach tematów dostępnych od stycznia danego roku, w którym realizowany jest kurs pod adresem http://histeriasztuki.blox.pl oraz dyskusjach i wspólnie realizowanych zadaniach na bazie tych prezentacji.
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna teorie dotyczące kształtu i znaczenia dzieła sztuki, jak również zna sposoby analizy i postrzegania dzieła plastycznego. Student poznał różnorodność przejawów sztuki, jak również specyfikę współczesnej krytyki artystycznej.
Umiejętności:
Student umie samodzielnie dokonać oceny konkretnego dzieła pod względem jego wartości i znaczenia kulturowego oraz umiejscowić je w stosownym kręgu oddziaływań, przyczyn i skutków. Potrafi napisać tekst o cechach krytycznej analizy dzieła. Potrafi stosować adekwatne metody analizy i pisania o dziele sztuki bądź twórczości.
Kompetencje społeczne (postawy):
Student rozumie znaczenie otwartości na różnorodność kreacji artystycznej, rozumienie również, że postawy przyjmowane wobec kreacji artystycznej mogą być różnorodne. Student zdaje sobie sprawę z trudności a zarazem konieczności wartościowania zjawisk w sztuce. Potrafi świadomie wybrać adekwatną postawę podczas zadań związanych z podejmowanym i opisywanym tematem, zjawiskiem.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Ocena na podstawie finalnej rozmowy + dwóch kolokwiów, prezentacji i przygotowanego mini-eseju.
Literatura
1. Erwin Panofsky, Ikonografia i ikonologia, [w:] tegoż, Studia z historii sztuki, Warszawa 1971.
2. Jean Clair, Kryzys muzeów, Gdańsk 2009.
3. Georges Didi-Huberman, Przed obrazem, Gdańsk 2011.
4. Victor Stoichita, Ustanowienie obrazu, Gdańsk 2011.
5. Zbigniew Herbert, Barbarzyńca w ogrodzie, Warszawa 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: