Struktury wizualne i mechanizmy percepcji wzrokowej 1 0202.8-SMP1
Problematyka
- Podstawy fizjologii percepcji
- Podstawy mechanizmów powstawania wrażeń wzrokowych
- Podstawy ewolucyjnych uwarunkowań percepcyjnych
- Podstawy kulturowych uwarunkowań percepcyjnych
- Podstawy teorii wyobraźni i jej rola w kreacji artystycznej
- Mechanizmy powstawania złudzeń optycznych i percepcyjnych
- Analiza mechanizmów powstawania złudzeń wizualnych jako metoda zrozumienia funkcjonowania aparatu percepcyjnego
- Mechanizmy postrzegania koloru i luminacji
- Mechanizmy postrzegania struktur przestrzennych
- Mechanizmy percepcyjne w kreacji artystycznej
- Omówienie zadań i prezentacja przykładowych rozwiązań
- Ćwiczenia praktyczne
- Omówienie wyników - dyskusja
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
- Posiada podstawową wiedzę o mechanizmach kształtujących proces percepcji wzrokowej
- Rozumie mechanizmy rządzące związkami między formą komunikatu wizualnego, a jego odbiorem.
- Posiada podstawową wiedzę z zakresu kulturowych i ewolucyjnych uwarunkowań mechanizmów percepcyjnych.
- Rozumie zasady powstawania złudzeń wizualnych oraz ich związek z funkcjonowaniem aparatu percepcyjnego.
UMIEJĘTNOŚCI
- Student potrafi świadomie wykorzystywać w kreacji artystycznej elementarne zasady funkcjonowania mechanizmów percepcji wzrokowej.
- Potrafi na podstawowym poziomie analizować związki między formą komunikatu wizualnego, a jego oddziaływaniem na odbiorcę.
- Potrafi analizować mechanizmy powstawania złudzeń wizualnych oraz w sposób kontrolowany je wywoływać.
- Potrafi samodzielnie na drodze analizy oceniać jakość komunikatów wizualnych oraz werbalizować i uzasadniać swoje stanowisko.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- Wykazuje się kreatywnością i świadomością we własnych działaniach twórczych, oraz otwartą i twórczą postawą w sytuacjach wymagających poszukiwania rozwiązań nowych i niekonwencjonalnych.
- Docenia wagę dbałości o jakość tworzonych komunikatów wizualnych
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną
- Oceny cząstkowe za realizacje zadań realizowanych w trakcie trwania semestru (100%)
Podstawowym kryterium oceny jest oryginalność koncepcji i jakość jej realizacji oraz aktywny udział w zajęciach. Zaliczenie ma formę otwartego przeglądu prac.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
- Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa, Kraków 2004.
- Poprzęcka M., Inne obrazy. Oko, widzenie, sztuka. Od Albertiego do Duchampa, Gdańsk, 2009.
- Gombrich E.H. "Sztuka i złudzenie" Warszawa 1981.
- Poprzęcka M., Inne obrazy Oko, widzenie, sztuka, Gdańsk, 2008.
- Strzemński W. "Teoria widzenia" Kraków 1974.
- Berger J. "O patrzeniu" Warszawa 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: