Diagnoza i terapia zaburzeń artykulacji 1.1.D3.LJPN.39
Zagadnienia wprowadzające z zakresu postępowania diagnostycznego w przypadkach zaburzeń artykulacji. Terapia logopedyczna jako zamierzone oddziaływania ukierunkowane na usunięcie wszelkich zakłóceń procesu porozumiewania się. Podstawowe zasady terapii logopedycznej obowiązujące przy planowaniu i prowadzeniu postępowania logopedycznego. Zasada: wczesnej interwencji logopedycznej, indywidualizacji, kompleksowego oddziaływania, aktywnego i świadomego udziału, współpracy z najbliższym otoczeniem, systematyczność, stopniowanie trudności. Metody i techniki stosowane w terapii logopedycznej(logopedyczne, lingwistyczne, pedagogiczne, psychologiczne, medyczne), techniki: rekonfiguracji, sygnalizowania, mówienia wolnym tempie. Etapy działań logopedycznych obowiązujących w terapii zaburzeń artykulacji(etapy: przygotowawczy, właściwej pracy logopedycznej, utrwalania wywołanego dźwięku, automatyzacji wywołanego dźwięku). Opis sposobów poszczególnych przekształceń w systemie głosek pomocniczych.
Sposoby usprawnienia aparatu artykulacyjnego ( usprawnienie języka, wędzidełka, podniebienia twardego i miękkiego, dziąseł policzków, mięśnia okrężnego warg, pionizacji języka, funkcji połykowej).Zastosowanie ćwiczeń biernych – masaż jamy ustnej, obszaru twarzy, karku, szyi, przełyku. Stymulacja punktów neuro-twarzowych. Neurokinezjologiczne techniki przewzorowania i integracji odruchów twarzy. Metody korekcji ich klasyfikacja.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
STUDENT:
- ma szczegółową wiedzę z zakresu metodyki diagnozy, profilaktyki i terapii osób z zaburzoną artykulacją oraz metodyk szczegółowych, dotyczących poszczególnych zaburzeń mowy
- zna zastosowanie nowych technologii informatycznych w diagnozie i terapii logopedycznej
- ma wiedzę z zakresu diagnozy i terapii dysleksji rozwojowej (specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu) oraz ma wiedzę z zakresu neurokinezjologicznych technik stymulacyjnych
Umiejętności
STUDENT:
- potrafi w oparciu o posiadaną wiedzę teoretyczną z zakresu logopedii oraz powiązanych z nią dyscyplin szczegółowo analizować i w wyczerpująco interpretować obserwowane objawy zaburzeń zachowania językowego, odróżniać zjawiska związane z rozwojem od patologicznych (istotnych klinicznie). Dokonywać opracowań programu terapii zaburzeń artykulacji, dostosowany do indywidualnych potrzeb pacjenta
- potrafi kierować przebiegiem procesu opieki logopedycznej, współpracować z nauczycielami i środowiskiem wychowawczym dziecka, motywować dziecko i rodziców do udziału w terapii logopedycznej, inspirować środowisko wychowawcze do stymulacji rozwoju językowego i wspierania dzieci ze szczególnymi potrzebami logopedycznymi
- potrafi w sposób spójny i rzeczowy (posługując się terminologią logopedyczną) wypowiadać się (słownie i pisemnie) na tematy dotyczące mowy jej zaburzeń i terapii dziecka; udzielić rzetelnej informacji rodzicom, nauczycielom i o nieprawidłowościach w sferze komunikacji językowej dziecka
- potrafi zgodnie zasadami i normami etycznymi działać na rzecz dobra dziecka i przewidywać skutki konkretnych działań diagnostyczno-terapeutycznych oraz względy ekonomiczne (w wymiarze jednostkowym i społecznym)
Kompetencje społeczne (postawy)
STUDENT:
- ma świadomość stanu swojej wiedzy i niewiedzy, wykazuje gotowość dokształcania się i samodoskonalenia
- rozumie znaczenie i jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, zaangażowanie i wytrwałość w dążeniu do celu, jakim jest skuteczność prowadzonej terapii logopedycznej
- utożsamia się z wartościami i kodeksem zawodowym logopedów, postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodowej; ma przekonanie o konieczności zachowania się w sposób profesjonalny (działania zawsze na rzecz osoby objętej terapią i jej najbliższych)
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie ocen cząstkowych, uzyskanych w trakcie trwania semestru za:
• wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie prezentacji multimedialnej
• przygotowanie do zajęć, aktywność
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, wyd. UO, Opole 1998.
Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, wyd. UO, wyd. II, opole 2003.
Styczek I. Logopedia, W-wa 1981
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
Jastrzębowska G., Podstawy logopedii dla studentów logopedii, pedagogiki, psychologii, filologii, wyd. UO, Opole 1996
Antos D. Demel G. Styczek I. Jaj usuwać seplenienie i inne wady wymowy, W-wa 1971
Demel G. Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, W-wa 1994
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: