Diagnoza i terapia rozwojowych zaburzeń mowy 1.1.D3.LJPN.40
• Klasyfikacje zaburzeń rozwoju mowy. Kryteria podziałów, nazwy kategorii i jednostek diagnostycznych;
• Zaburzenia rozwoju mowy i języka w świetle kategoryzacji międzynarodowych (ICD-11
i DSM-V). Obowiązujące i stosowane na świecie nazewnictwo; markery i kryteria diagnostyczne;
• Specyficzne zaburzenie rozwoju językowego (SLI) – istota, objawy, przyczyna;
• Parcjalne (wtórne) zaburzenia rozwojowe języka – powstające na tle deficytów rozwojowych (niepełnosprawności intelektualnej, niedosłuchu) oraz wtórne zaburzenia rozwoju mowy w następstwie schorzeń neurologicznych i anomalii strukturalnych (dysartria, anartria; palatolalia, dyslalia) - istota, objawy, przyczyna;
• Całościowe, globalne zaburzenia rozwoju językowego powstające na tle rozległych deficytów rozwojowych, jak autyzm i zaburzenia o spektrum autystycznym - istota, objawy, przyczyna;
• Diagnoza różnicowa rozwojowych zaburzeń mowy – kryteria włączające i wykluczające z grupy zaburzeń;
• Podstawy metodyki diagnozy i terapii logopedycznej. Schemat badania logopedycznego. Narzędzia diagnostyczne;
• Cele, zasady i metody terapii logopedycznej dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy i języka;
• Stymulacja rozwoju językowego, profilaktyka logopedyczna; współpraca ze środowiskiem wychowawczym dziecka;
• Terapia logopedyczna dzieci z rozwojowych zaburzeniami mowy.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
w podstawowym stopniu (w odniesieniu do treści programowych powyżej)
1. zna taksonomie zaburzeń rozwoju mowy (polskie i międzynarodowe) oraz kryteria podziałów i związane z nimi nazwy kategorii, jednostek diagnostycznych (k_W02; L_W04);
2. posiada szczegółową wiedzę na temat objawów i cech zakłóceń oraz zaburzeń rozwoju mowy; opóźnienia w rozwoju mowy, opóźnienia w przyswajaniu języka; ma podstawową wiedze na temat etiologii, patomechanizmu i patogenezy zaburzeń w rozwoju mowy i języka (k_W01; L_W04);
3. zna i odróżnia poszczególne typy rozwojowych zaburzeń mowy i języka powstających na różnym tle i z różnych przyczyn (k_W01; L_W04);
4. zna standardy postępowania diagnostycznego i cele terapii logopedycznej zaburzeń rozwoju mowy i języka (k_ W01; L_W04).
Umiejętności: student potrafi
5. potrafi dokonać oceny logopedycznych zjawisk; odróżnić zjawiska o podłożu patologicznym od rozwojowych, opisać ich symptomy, wyjaśnić źródła i patomechanizm (k_U01; L_W01, L_W03);
6. potrafi właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące, przeprowadzać krytyczną analizę i syntezę danych na temat standardów diagnostycznych i procesu terapii dzieci z rozwojowymi zaburzeniami mowy (k_U01);
7. potrafi brać udział w debacie, prezentować i oceniać różne opinie i stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym komunikacji oraz sprawności językowej i dyskutować o nich (k_U07);
8. planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole (k_U09).
Kryteria oceniania
• test
• prezentacje multimedialne
• umiejętność pracy w grupie
• aktywność w dyskusji
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie ocen cząstkowych, uzyskanych w trakcie trwania semestru:
- 50% za wykonanie pracy zaliczeniowej (przygotowanie i osobisty udział w prezentacji multimedialnej), aktywność i obecność na zajęciach
- pozostałe 50% stanowi ocena z testu egzaminacyjnego.
Literatura
• Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, wyd. UO, Opole 1998.
• Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, wyd. UO, wyd. II, Opole 2003.
• Jastrzębowska G., Podstawy logopedii dla studentów logopedii, pedagogiki, psychologii, filologii, wyd. UO, Opole 1996.
• Sawa B., Dzieci z zaburzeniami mowy, WSiP, Warszawa 1990.
• Styczek I., Logopedia, PWN, Warszawa 1980.
• Kaczmarek B. L. J., Mózgowa organizacja mowy, wyd. UMCS, Lublin 1995.
• Zaburzenia mowy. Mowa - teoria - praktyka, red. S. Grabias, wyd. UMCS, Lublin 2001.
• Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, WSiP, Warszawa 1981.
• Zaleski T., Opóźniony rozwój mowy, Warszawa 1992.
• Zaburzenia mowy. Mowa - teoria - praktyka, red. S. Grabias, wyd. UMCS, Lublin 2001.
• Człowiek wobec ograniczeń, red. Z. Tarkowski, G. Jastrzębowska, wyd. „Orator”, Lublin 2002.
• Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych (rewizja dziesiąta). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, wyd. Vesalius, Kraków-Warszawa 1997.
• Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, wyd. UO, Opole 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: