Diagnoza i terapia dysleksji rozwojowej 1.1.D3.LJPN.41
Definicja dojrzałości szkolnej.
Gotowość, dojrzałość szkolna dziecka a dojrzałość instytucjonalna.
Dojrzałość szkolna w świetle zadań rozwojowych dziecka.
Aktywność jako mechanizm osiągania gotowości szkolnej przez dziecko. Gotowość szkolna jako wyznacznik jakości funkcjonowania dziecka w roli ucznia.
Następstwa braku gotowości szkolnej.
Znaczenie oceny gotowości szkolnej.
Skala Gotowości Szkolnej. Rzetelność Skali Gotowości Szkolnej. Trafność Skali Gotowości Szkolnej.
Ocenianie gotowości szkolnej przez nauczyciela.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
posiada wiedzę na temat: projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzoną w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami w rozwoju,
posiada wiedzę na temat: metodyki wykonywania zadań − norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w wybranym obszarze działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach ogólnodostępnych, w szkołach i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych),
Umiejętności
potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania; posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych), posiada umiejętność współpracy z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami uczniów,
potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi,
posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków,
Kompetencje społeczne (postawy)
odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze),
jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela,
Kryteria oceniania
Metody: dyskusja, ćwiczeniowa
Praca weryfikująca zdobyta wiedzę oraz umiejętności.
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
Brzezińska A., Gotowość dziecka w wieku przedszkolnym do czytania i pisania, Warszawa 1987.
Koźniewska E., Matuszewski A., Zwierzyoska E., Skala Funkcjonowania Pierwszoklasisty (SFP) Adaptacja Skali Gotowości Szkolnej (SGS) dla nauczycieli I klasy SP, Warszawa 2013.
Michalak R., Misiorna E., Konteksty gotowości szkolnej, Warszawa 2006.
Koźniewska E., Matuszewski A., Zwierzyńska E., Skala Gotowości Edukacyjnej Pięciolatków (SGE-5). Obserwacyjna metoda dla nauczycieli, Warszawa 2010.
Koźniewska E., Diagnoza przedszkolna, Warszawa 2010.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
Frydrychowicz A., Koźniewska E., Matuszewski A., Zwierzyoska E., Skala Gotowości Szkolnej. Podręcznik, Warszawa 2006.
Michalak R., Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej, Poznań 2004.
Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: