Italian Culture Up Close 1.2.5-EC-ICUC
Cele zajęć
- wprowadzenie w społeczne realia życia, nakreślenie historycznego tła rozwoju, sytuacji geograficznej i bogactwa kulturalno-artystycznego na wybranych przykładach włoskiego obszaru językowego.
- zapoznanie z najważniejszymi aspektami kultury krajów włoskiego obszaru językowego w porównaniu do Polski i krajów języka głównej specjalności studiów.
- motywowanie do podejmowania refleksji nad szeroko pojętą współczesną kulturą włoskiego obszaru językowego, z wykorzystaniem jak największej ilości źródeł/materiałów autentycznych.
- motywowanie do budowania wypowiedzi/opinii/komentarzy w języku obcym; doskonalenie praktycznej znajomości języka włoskiego.
- kształtowanie postawy otwartości i tolerancji wobec innych kultur;
- kształtowanie osobowości i postawy studenta, nauka szacunku dla własnej kultury i narodu.
----------------
Treści programowe:
1. Wybrane elementy historii włoskiego; wpływ wydarzeń historycznych na kształt współczesnego życia kulturalnegoi społeczno-politycznego.
2. Wybrane zagadnienia dotyczące sytuacji geograficznej włoskiego.
3. Analiza wybranych aspektów życia społeczno-politycznego włoskiego.
4. Życie towarzyskie, tradycje kulinarne, sport i sposoby spędzania wolnego czasu - wybrane elementy obrazu życia codziennego społeczeństw włoskiego.
5. Wybrane tradycje, obchodzenie świąt, rozrywka.
6. Bogactwo kulturowe włoskiego omówienie wybranych elementów z zakresu kultury, w tym współczesnej, np. dorobku literackiego, muzycznego, filmu.
7. Mass media i kreowanie kultury masowej w społeczeństwie włoskiego.
-----------------
Metody dydaktyczne i formy pracy:
- Induktywna
- Konwersatorium: z elementami dyskusji;
- Szerokie wykorzystanie środków audiowizyalnych, w tym ćwiczenia wspomagane środkami audiowizualnymi.
- Dyskusje i debaty.
- Praca z materiałami autentycznymi.
- Praca własna w domu na podstawie materiałów przygotowanych przez wykładowcę.
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
1. nazywanie i opisywanie podstawowych pojęć i zjawisk z dziedziny kultury, tradycji, struktur społeczno-politycznych oraz innych aspektów życia publicznego we Włoszech; charakteryzowanie kształtowania się i zmian sfery kulturowej, społecznej, politycznej, gospodarczej itp. (m-W-2/P6S_WK)
W zakresie umiejętności:
2. przeprowadzanie analizy, interpretacji i oceny zjawisk życia społecznego w kontekście tradycji, kultury i historii włoskiego; wykorzystanie treści zajęć do tworzenia układu odniesienia dla studiowania, zrozumienia i nauczania języka, literatury i historii danego społeczeństwa; podejmowanie dyskusji, debat na tematy realioznawcze (m-U-1/P6S_UW)
W zakresie postaw:
3. otwartość na odmienność, bogactwo i różnorodność innych kręgów kulturowych; świadomość zmian zachodzących we współczesnych społeczeństwach; chęć stałego śledzenia i komentowania aktualności dot. społeczeństwa włoskiego (m-K-2/ P6S_KO)
Kryteria oceniania
1. Aktywność na zajęciach - 50% oceny końcowej (efekt 1,2,3)
2. Referat - 50% oceny końcowej (efekt 1,2,3)
zaliczenie przy 60% oceny końcowej
Literatura
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
Cremonesi, Bellini, I come Italia, Recanati 2007, ELI ed.
Literatura dodatkowa
De Biaso, Garofalo 2008: Mosaico Italia, Roma, Edilingua.
De Giuli, Guastalla, Naddeo, 2003: Magari, Alma ed.
Cusimano, Ziglio: Qua e la per l'italia, Alma ed.
Opracowania i teksty naukowe i popularno-naukowe dot. różnych aspektów dziedziny; autentyczne teksty prasowe; teksty krytyczno-literackie; filmy; nagrania; inne materiały autentyczne i uzupełniające do wyboru przez prowadzącego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: