Komunikacja kulturowa 1.S2.DC.15
Na zajęciach studenci poznają podstawy teoretyczne komunikowania jako złożonego procesu wymiany informacji. Kształtują także postawę świadomego uczestnika kultury, otwartego oraz posiadającego wiedzę i umiejętności, by skutecznie porozumiewać się z przedstawicielami innych społeczeństw. Na zajęciach poruszane są m.in. kwestie stereotypów, języka, wizerunku czy roli przekazów medialnych w komunikacji międzykulturowej.
TREŚCI:
1. Wprowadzenie do tematyki komunikacji (między)kulturowej.
Tu: D. Glandys, M. Bednarczyk, Komunikacja kulturowa albo nie wychodź z domu, Kraków 2020. Rozdz. I, II
Anna Popławska, Komunikacja międzykulturowa w internecie a lokalne uwarunkowania procesów komunikacji społecznej, ,,Kultura i Polityka" 2013, nr 13. (dostęp on-line)
2. Proksemika a komunikacja (między)kulturowa.
Tu: Ewa Głażewska, Urszula Kusio, Komunikacja niewerbalna. Płeć i kultura, Lublin 2012. (cz. I: Komunikowanie niewerbalne – charakterystyka przedmiotu badań; proksemika)
3. Stereotypy kulturowe, stereotypy płci jako bariery w komunikacji międzyludzkiej i kulturowej i medialnej
Tu: Zbigniew Bokszański, Stereotypy a kultura, Wrocław 2001.
Stereotypy w sieci:
4. Pojęcie inności/obcości. Wprowadzenie do zagadnienia.
M. Szopski, Komunikowanie… rozdz. VI Niechęć do innych/obcych
5. Tożsamość kulturowa i wielokulturowość.
D. Glandys, M. Bednarczyk, Komunikacja kulturowa… rozdz. V, VI
6. Reklama w komunikacji międzykulturowej.
Ewa Musiałowska, Reklama w komunikacji międzykulturowej, [w:] Pomiędzy kulturami. Szkice z komunikacji międzykulturowej, red. M. Ratajczak, Wrocław 2006.
7. Strony WWW a kontekst kulturowy.
Agnieszka Pyzik, Preferencje użytkowników internetu odnośnie do budowy stron WWW w zależności od obszaru kulturowego (online)
8. Nikola Szymańska, Dezinformacja jako narzędzie manipulacji medialnej, ,,Roczniki Studenckie Akademii Wojsk Lądowych” 2023, nr 7. (online)
Kierunek studiów
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. wybrane fakty, zjawiska i koncepcje kulturowe związane z tematem komunikowania oraz komunikowania międzykulturowego (k_W01)
2. fundamentalne dylematy współczesnej kultury i cywilizacji w zakresie komunikacji międzykulturowej i związanych z nimi kwestii natury społecznej i etycznej (k_W05)
Umiejętności: student potrafi
3. wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu przedmiotu do rozwiązywania problemów w obszarze komunikowania. (k_U01)
4. brać dział w debacie, wypowiadać się na tematy w zakresie przedmiotu, analizować i oceniać różne stanowiska w jego obszarze. (k_U05)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
5. świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym oraz wykazywaniu w życiu tolerancyjnej i otwartej postawy wobec własnej i innych kultur (k_K04)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
Metoda projektu, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, dyskusja.
A. Formy zaliczenia
Projekt zaliczeniowy (tekst pisemny oraz prezentacja) (efekty: 1-3, 5)
Aktywność na zajęciach (efekty: 1-5), zadania cząstkowe (efekty: 1-2)
Kryteria oceny z aktywności:
6 plusów (lub więcej) - 5,0
5 plusów - 4,0
3 plusy - 3,0
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych z prezentacji (40%) i aktywności w czasie zajęć (60%).
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
A1. wykorzystywana podczas zajęć
1. Szopski Marek, Komunikowanie międzykulturowe, Warszawa 2005. (lub Poznań 2009).
2. Między kulturami. Szkice z komunikacji międzykulturowej, red. Magdalena Ratajczak, Wrocław 2009.
3. Bokszański Zbigniew, Stereotypy a kultura, Wrocław 2001.
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
Literatura w zakresie gatunków medialnych (dostępna w zasobach biblioteki oraz źródłach internetowych)
B. Literatura uzupełniająca
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: