Metody badań nauk humanistycznych 2 1.S2.FP.10
"Rzut oka" na nowoczesne i ponowoczesne kierunki przemian teoretyczno-metodologicznych "języków" aktywnych w badaniach nad literaturą (od metod zewnętrznych i wewnętrznych do komunikacji literackiej - i dalej - przez otwarte poetyki do kulturowej teorii literatury i stylów badania literatury (kierunki inter i transdyscyplinarne). Przejścia od poetyk zamkniętych przez otwarte do poetyk bez granic ("scenariusze" badawcze: sztuka jako chwyt i praktyki formalno-strukturalne / literatura jako dialog: wersja Bachtinowska i jej aktualizacje metodologiczne/ "wariacje" poststrukturalne: Intertekstualność/ Derrida i dekonstrukcjonizm/ Poststrukturalizm a wiedza o literaturze/ Krytyka genetyczna); "Zwrot" kulturowy w badaniach literackich/ kulturowa teoria literatury i przemiany w konfiguracji badań nad literaturą (literacka antropologia; poetyka doświadczenia i/a poznanie literackie; fikcje literackie w związkach: autobiograficznych/ dokumentarnych/ eseistycznych; Doświadczenie i literatura: Rozumienie - Interpretacja - Lektura (aspekty teoretyczno-metodologiczne); "Zwrot" etyczny w badaniach literackich (literatura w reakcji na rzeczywistość/ sztuka literacka i nieliteracka w działaniu; pisanie i czytanie; światy tekstowe i światy czytelnika; Literatura i Performatyka; Literatura i pragmatyka (czytelnik w literaturze/ literatura w czytelniku/ sztuka literacka w akcji wykonawczej); Dzieło literackie i/a style badania i efekty badawcze (wnioskowania porównawcze: lektury znawców wśród metodologicznych różnorodności (wybrane przypadki literackie/ lekcje lektury i interpretacji); Pożytki płynące z różnorodności teoretyczno-metodologicznych "scenariuszy" badań literackich i/a empiryczne doświadczenie tekstu literackiego w akcji estetycznej/ etycznej/ poznawczej/ afektywnej.
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
k_W01
k_W02
k_W03
k_W05
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI
k_U01
k_U03
k_U04
k_U05
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO
k_K01
k_K04
k_K05
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładu na ocenę wiąże się z obecnością i aktywnością na zajęciach (czynny udział prowokowany jest zalecaną lekturą przedmiotową, konieczną do poznawczego uczestnictwa w rozważaniach teoretyczno-metodologicznych (40%) oraz sprawdzenia wiedzy, umiejętności i kompetencji przedmiotowych przez kolokwium podsumowujące problematykę zajęć, w tym zalecanych lektur obejmujących tematykę wykładów (60%).
Literatura
Z. Mitosek, Teorie badań literackich (1995, wyd. III poszerzone);
Teorie badań literackich za granicą, oprac. H. Markiewicz, T. IV: Cz.1/2, 1992 (tu: S. Fsih, Literatura w czytelniku);
A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku, 2007, T 1. Podręcznik); T. 2. Antologia (tu: W. Szkłowski, Sztuka jako "chwyt"; R. Ingarden, Z teorii dzieła literackiego; J. Łotman, Problem znczenia w tekście artystycznym; U. Eco, Tryb symboliczny; R. Barthes, S/Z; J. Derrida. Przed prawem; S. Greenblatt, Rezonans i zachwyt); .
J. Culler, Teoria literatury. Bardzo krótkie wprowadzenie (1992);
Sporne i bezsporne problemy wiedzy o literaturze, red.W, Bolecki, R. Nycz;
Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M. P. Markowski, R. Nycz (tu: A. Burzyńska, Kulturowy zwrot teorii; R. Nycz, Poetyka intertekstualna: tradycje i perspektywy; M. P. Markowski, Antropologia, humanizm, Interpretacja), 2002;
Kulturowa teoria literatury 2. red. R. Nycz, T. Walas, 2002;
M. Głowiński, Poetyka i okolice (tu: Od metod zewnętrznych i wewnętrznych do komunikacji literackiej), 1992;
S. Balbus, Między stylami, 1992;
R. Nycz, Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej, 2001;
R. Nycz, Poetyka doświadczenia. Teoria - nowoczesność - literatura, 2012 (tu: Rozumienie - Interpretacja - Lektura);
Ta dziwna instytucja zwana literaturą. Z Jacquese'm Derridą rozmawia Derek Attridge, "Literatura na Świecie" 1999, nr 11-12;
A. Burzyńska, Pomiędzy strukturalizmem i poststrukturalizmem: Przypadek Rolanda Barthes'a, "Ruch Literacki" 2001, z 4. R.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: