Warsztaty badawcze literaturoznawcze 1.S2.FP.12
Literaturoznawcze warsztaty badawcze stają się miejscem obserwacji tego, co dzieje się między literaturą (przedmiot literaturoznawczego poznania) i/a stylem jej badania (teorie/ metody/ interpretacje). Miejscem akcji poznawczej może być i dzieło literackie w swej indywidualnej postaci, i "proteuszowa natura" literatury pięknej (poszukiwanie znaków-wyróżników literackości/ poetyckości/ przemian ich rozumienia/ także przez grę na pograniczach "literackości": hybrydy tekstowe/ nieostre przejścia między fikcjonalnym i niefikcjonalnym światem/ między literaturą i literaturoznawstwem). Czytelnik, jako ważny udziałowiec literatury i literaturoznawstwa (świadectwa i style odbioru"/ półka badacza/ półka czytelnika/ modelowanie czytelnika (czytelnik wirtualny i/a czytelnik empiryczny). Badacz w akcji poznawczej: Wiedza niesiona przez literaturę i/a wiedza niesiona (i wnoszona) przez wielostronnie otwarty dyskurs literaturoznawczy (dialog postaw badawczych/ teorii i metody/ efekty konkretnych działań na tekstach i z tekstami/ lektury i interpretacje); Style rozmowy badacza z "cudzym głosem" (polemiki/ odrzucenia/ modyfikacje/ innowacje teoretyczno-metodologiczne/ "cytat" jako argument dialogu/ projekt zmiany "języka" badawczego i "scenariusze" wykonawcze (konkretyzacje nieokreślonych poetyk dzieła otwartego/ doświadczenia czytania i od-czytywania/ symboliczne "czytanie świata"/ badania porównawcze/ "litera lektury" w oglądach i podglądach wybranych warsztatów literaturoznawczych (teoria/ metoda/ praktyka). Obserwacje warsztatu badacza (różnorodność praktykowanych metod) a sytuacja dzieła literackiego i komunikacji literackiej wobec nieliterackiej ("literatura jako trop rzeczywistości"). Poznawanie warsztatu badacza w kontekstach dociekań nad "naturą" sztuki literackiej/ badania literaturoznawcze na tle innych dyskursów humanistyki współczesnej (inter i transdysyplinarne fakty i efekty).
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
k_W01
k_W02
k_W03
k_W04
k_W05
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI
k_U01
k_U02
k_U03
k_U04
k_U05
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO
k_K01
k_K04
k_K05
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę jest wypadkową różnych aktywności studenta na zajęciach warsztatowych: cząstkowe sprawdziany wiedzy i umiejętności (ustne/ pisemne wypowiedzi sprawdzające na bieżąco efekty pracy studenta - 50% oceny) oraz sumująca tematykę (i problematykę) zajęć praca zaliczeniowa (projekt do realizacji indywidualnej, obejmujący "całość" tematyki konwersacyjnej odsłanianej w wybranych językach badawczych wybrane dzieło literackie (teoretyczno-metodologiczne podglądy dzieła literackiego w rozmaitych praktykach badawczych i "językach" interpretacji - 50% oceny).
Literatura
J. Abramowska, Powtórzenia i wybory. Studia z tematologii i poetyki historycznej, Poznań 1995;
R. Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa 1996;
S. Balbus, Między stylami, Kraków 1993;
A. Burzyńska, Literatura jako sztuka uwodzenia, [w:] Ostrożnie z literaturą! (przykłady, wykłady oraz inne rady), red. S. Balbus, W. Bolecki, Warszawa 2000.
I. Calvino, Wykłady amerykańskie, Gdańsk 1996
M. Głowiński, Wartościowanie w badaniach literackich a język potoczny, [w:] tegoż, Poetyka i okolice, Warszawa 1992;
I. Górska, Literatura na próbę. Między literaturą a komentarzem: Różewicz - Witkacy - Kantor, Poznań 2013;
G. Grochowski, Tekstowe hybrydy. Literackość i jej pogranicza, 2000;
N. Holland, Transaktywne ujęcie krytyki transaktywnej, [w:] Współcesna teoria badan literackich za granicą, Antologia, oprac. H. Markiewicza, t. IV, cz. 1., Kraków 1992;
Ja - Inny. Wokół Bachtina. Antologia, red. D. Ulicka, Kraków 1992;
R. Jauss, Historia literatury jako prowokacja, Warszawa1999;
R. Nycz, Literatura jako trop rzeczywistości.Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej, Kraków 2001;
J. Sławiński, Funkcje krytyki literackiej, [w:] tegoż, Dzieło. Język, Tradycja, 1977 (wyd. II, 2000);
Literatura i wiedza, red. W. Bolecki, E. Dąbrowska, Warszawa 2006;
Pisanie Białoszewskiego. Szkice, red. M. Głowiński, Z. Łapiński, Warszawa 1993;
Przekraczanie granic. O twórczości Tadeusza Różewicza, red. W. Browarny, J. Orska, A. Poprawa, Kraków 2007;
Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1977; ,
Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, Problematyki, Interpretacje, Kraków 2012.
J. Ziomek, Obrona potoczna historii literatury, czyli półka czytelnika i półka badacza, [w:] tegoż, Prace ostatnie, Literatura i nauka o literaturze, Warszawa 1994, .
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: