Metody badań nauk humanistycznych 1 1.S2.FP.9
1. Poznanie naukowe. Typy działalności poznawczej. Specyfika badań humanistycznych.
2. Językoznawstwo jako nauka humanistyczna. Związki językoznawstwa z innymi naukami.
3. Semiotyczne podstawy językoznawstwa.
4. Paradygmaty w naukach humanistycznych. Zmiany paradygmatów i powiązanych z nimi koncepcji językoznawczych.
5. Pogranicza językoznawstwa (socjolingwistyka, psycholingwistyka, etnolingwistyka, pragmatyka).
6. Język a kultura. Lingwistyka kulturowa.
7. Dyskurs naukowy. Podstawowe pojęcia nauki: klasyfikacja, typologia, wnioskowanie, dedukcja.
Nakład pracy studenta
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
student zna i rozumie:
1. specyfikę językoznawstwa jako nauki humanistycznej (K_W02; P7S_WG);
2. lingwistyczne paradygmaty badawcze (K_W02; P7S_WG)
3. metodologię współczesnych pogranicznych subdyscyplin językoznawczych
(K_W02; P7S_WG).
Umiejętności
student potrafi:
4. wykorzystać posiadaną wiedzę metodologiczną do formułowania problemów badawczych i dobierania metod badawczych (K_U02; P7S_UW)
Kompetencje społeczne
student jest gotów do:
5. uznawania znaczenia wiedzy metodologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych (K-K01; P7S_KK).
Kryteria oceniania
Metodą sprawdzania efektów jest test z treści wykładowych oraz lektury własnej (1,2,3,4,5) - 100%.
Literatura
Amsterdamski S., Nauka, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 1.: Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze, red. A. Kłoskowska, Wrocław 1991.
Anusiewicz J., Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki, Wrocław 1995.
Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998.
Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1994.
Grębowiec J., Mówić i działać. Wykłady z pragmatyki językowej, Wrocław 2013.
Grucza F., Lingwistyka stosowana. Historia – Zadania – Osiągnięcia, Warszawa 2007.
Kurcz I., Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2005.
Pelc J., Wstęp do semiotyki, Warszawa 1981.
Stalmaszczyk P. (red.), Metodologie językoznawstwa. Współczesne tendencje
i kontrowersje, Warszawa 2008.
Tabakowska E., Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: