Metody szkolnej analizy i interpretacji tekstu literackiego 1 1.S2.FP.NJPO.1
1.Miejsce interpretacji w nowych koncepcjach edukacyjnych, tendencje i strategie.
2. Mechanizmy i uwarunkowania szkolnego odbioru tekstu.
3. Style odbioru tekstu literackiego.
4. Konwencje ludyczne szkolnej interpretacji tekstu.
5. Metody literaturoznawcze i i dydaktyczne w szkolnej interpretacji na poziomie SP - podstawowe założenia i przykłady.
6. Praca z tekstem poetyckim, prozatorskim i dramaturgicznym.
7. Analiza i interpretacja wybranych utworów literackich przewidzianych programem nauczania (wybrane przykłady).
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
W cyklu 2022/23-L: Balbus S., Miedzy stylami, Kraków 1996. | Ogólnie: Balbus S., Miedzy stylami, Kraków 1996.
Buchowski M., Burszta W. J., O założeniach interpretacji antropologicznej, Warszawa 1992.
Fiała E., Modele freudowskiej metody badania dzieła literackiego, Lublin 1991.
Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Studia, red. A. Hejmej, S. Balbus, J. Niedźwiedź, Kraków 2004. |
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Założenia
W cyklu 2022/23-L: Zgodnie z programem fakultetu nauczycielskiego. | Ogólnie: Zgodnie z założeniami fakultetu pedagogicznego. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
k_W05
k_W06
k_W07
k_W08
k_W09
m-W-2
m-W-3
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI
k_U03
k_U04
k_U05
k_U06
k_U07
k_U08
k_U09
m-U-1
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO
k_K01
k_K02
k_K03
k_K04
k_K05
m-K-1
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia
- zaliczenie z oceną
Forma i warunki zaliczenia
- wykonanie pracy zaliczeniowej -(samodzielna analiza wybranego tekstu literackiego na poziomie szkoły podstawowej).
Podstawowe kryteria:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach (udział w dyskusji, wykonywanie zadań cząstkowych) - 50%
- praca pisemna (analiza tekstu literackiego z wykorzystaniem metod literaturoznawczych i dydaktycznych) - 50%.
Literatura
Baluch A., Poezja współczesna w szkole podstawowej, Warszawa 1984.
Bobiński W., Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, [w:] Polonista w szkole, red. a. Janus-Sitarz, Kraków 2004.
Bortnowski S., Jak uczyć poezji?, Warszawa 1991.
Chrzastowska B., Lektura i poetyka, Warszawa 1987.
Gorlińska M., Poezja i uczniowie. Prace nad rozwijaniem kompetencji czytelniczych w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum, Lublin 2004.
Maeynowa M., O sztuce czytania wierszy. Szkice, Warszawa 1963.
Wybór artykułów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: